سایر اخبار ویژه

کار بزرگ فولاد خوزستان در تامین نیاز بازار با وجود محدودیت‌های شدید برق

به گزارش انیم به نقل از پول نیوز، شرکت فولاد خوزستان در نیمه نخست امسال، یک ماه و نیم با محدودیت شدید برق مواجه بود و ۵۴۰ هزار تن از تولید فولاد برنامه‌ریزی‌شده خود را از دست داد. با وجود این دشواری عظیم، این شرکت با فاصله زیاد نسبت به رقبا، بزرگ‌ترین تامین‌کننده شمش فولادی در کشور بود. حجم معامله فولاد (شمش فولادی و اسلب) و آهن اسفنجی شرکت فولاد خوزستان در رینگ داخلی بورس کالا در نیمه نخست امسال به حدود ۱،۰۰۰،۰۰۰ تن رسید که همت و تلاش ستودنی‌ این شرکت برای تامین نیازهای بازار علی‌رغم چالش شدید محدودیت‌های برق را نشان می‌دهد.

حجم معاملات شمش فولادی این شرکت در رینگ داخلی بورس کالا در نیمه نخست امسال با رشد ۴ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به حدود ۶۱۳ هزار تن رسید. اگر محدودیت‌های برق وجود نمی‌داشت، این شرکت در سطح بسیار بالاتری نیاز بازار به شمش فولادی را رفع می‌کرد کما اینکه در ۴ ماهه نخست امسال، حجم معاملات شمش فولادی این شرکت در بورس کالا، ۵۲ درصد بیش از ۴ ماهه نخست سال گذشته بود.

شرکت فولاد خوزستان‌ با وجود محدودیت‌ها، یکی از تامین‌کنندگان بزرگ نیاز بازار به تختال و آهن اسفنجی نیز بوده و از ابتدای فروردین تا انتهای شهریور امسال ۱۷۹ هزار تن تختال و ۱۸۸ هزار تن آهن اسفنجی این شرکت در بورس کالا معامله شده است.

در نیمه نخست سال جاری، در مجموع ۳،۳۷۸،۲۰۰ تن شمش فولادی در رینگ داخلی بورس کالا معامله شده است که سهم فولاد خوزستان از کل معاملات شمش با وجود محدودیت‌های شدید برق در استان خوزستان، ۱۸/۱ درصد بوده است.

همچنین از ابتدای فروردین تا انتهای شهریورماه سال جاری، درآمد فولاد خوزستان از محل فروش شمش فولادی در رینگ داخلی بورس کالا با رشد ۵۶ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۱۲ هزار و ۸۴۵ میلیارد تومان رسیده است.

در این دوره، کل ارزش معاملات شمش فولادی در بورس کالا ۶۸ هزار و ۴۶۳ میلیارد تومان بوده که فولاد خوزستان ۱۸/۸ درصد ارزش بازار داخلی شمش را به خود اختصاص داده است.

گفتنی است، فولاد خوزستان که تاکنون در برابر محدودیت‌ها و چالش‌ها، تاب‌آوری بالایی از خود نشان داده، برای تامین پایدار برق و جلوگیری از اخلال در روند تولیدات خود، در حال احداث یک نیروگاه سیکل ترکیبی ۵۲۰ مگاواتی است که فاز گازی آن تا یک سال و نیم آینده به بهره‌برداری می‌رسد؛ البته این نیروگاه، قابلیت توسعه به ۱۰۰۰ مگاوات را نیز دارا خواهد بود. فولاد خوزستان همچنین سعی کرده تهدید کمبود برق را به فرصت تبدیل کند و در دوره محدودیت‌های برقی، ظرفیت تولید فولاد خود را از ۳/۸ میلیون به ۴ میلیون تن در سال افزایش داده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 5 =

دکمه بازگشت به بالا