سایر اخبار ویژه

بانک سینا مرجع رفع نیاز

بانک سینا با واگذاری تسهیلات توانست به درآمد متناسبی دست یابد و نیاز متقاضیان را نیز مرتفع کند.

به گزارش انیم به نقل از پول نیوز، سالهاست بین تولید و بانک چالش وجود دارد. تولید با چالش بزرگ نقدینگی رو به رو است و تنها راهکاری که برای تامین نقدینگی پیش رو دارد، استفاده از تسهیلات بانکی است. از سوی دیگر بانک نیز برای واگذاری تسهیلات اعداد و ارقام و شرایطی تعیین می‌کند که به ذائقه تولید خوش نمی‌آید. به همین دلیل همواره دو طرف تولید و بانک به انتقاد از یکدیگر می‌پردازند.

چالش دریافت تسهیلات

واقعیت این است که تولید به تسهیلاتی با بهره پایین و شرایط آسان نیاز دارد تا بتواند سرمایه در گردش خود را برای تامین نیاز‌های خط تولید تامین کند، اما کار بدین آسانی نیست. اگر به چالش نقدینگی تولید و تامین مالی با سیستم بانکی توجه داشته باشیم، تولیدکنندگان قبل از آنکه نگران بهره بانکی باشند، برای دریافت تسهیلات باید موانع بسیاری را پشت سر بگذارند. در بسیاری از موارد تولیدکنندگان برای تامین شرایط دریافت تسهیلات از جمله وثیقه، ناچار هستند راه درازی را طی کنند که در بسیاری از موارد در نیمه راه کار را رها می‌کنند. البته پرداخت تسهیلات تنها به تولیدکننده اختصاص ندارد، بلکه افراد عادی نیز تسهیلات می‌گیرند.

چالش بانک

از سوی دیگر نمی‌توان چالش‌های بانک هنگام پرداخت تسهیلات را نادیده گرفت. اگر بانک متناسب با تسهیلاتی که می‌پردازد، ضمانت نامه‌های لازم را دریافت نکند، نمی‌تواند اقساط تسهیلات را دریافت کند که در نهایت باید بخش حقوقی بانک در مراجع قضایی پیگری شکایت از کارفرمایان باشد که از دو حالت خارج نیست. اول اینکه کارفرما ورشکسته می‌شود، اموالش را به مزایده می‌گذارند تا با فروش آنها، مطالبات بنگاه اقتصادی پرداخت شود که آن نیز رتبه بندی دارد و بانک در رتبه‌های آخر قرار می‌گیرد و معلوم نیست چقدر از تسهیلاتی که داده را بگیرد. دوم اینکه بانک تسهیلات دهنده، بنگاه اقتصادی را مصادره می‌کند و این بنگاه اقتصادی زیانده، همچون استخوان در گلوی بانک باقی می‌ماند.

درایت در پرداخت تسهیلات

از آنجا که عدد تسهیلات بسیار بزرگ است و چالش در بازگشت تسهیلات باعث می‌شود بانک زیانده شود یا حتی به مرز ورشکستگی برسد، لازم است در پرداخت تسهیلات نهایت دقت صورت پذیرد. بانک باید اهلیت وام گیرنده، سودده بودن بنگاه اقتصادی، ارزش وثیقه، آینده زیانده یا سودده بودن بنگاه اقتصادی و بسیاری موارد دیگر را با دقت بررسی کند. از همه مهمتر اینکه اگر بانک در بررسی دقت لازم را نداشته باشد، مدیران به سواستفاده از موقعیت متهم می‌شوند.

دقت و شهامت

از آنجا که نمی‌توان بانک را از دادن تسهیلات معاف کرد و با توجه به تاکید رهبر انقلاب، تولید در صدر توجهات قرار دارد، رابطه بانک و تولید باید با جدیت و قدرت ادامه داشته باشد تا هم بانک وظیفه خود در قبال پرداخت تسهیلات، بازگشت اقساط، کسب سود برای پایداری بانک و… بخوبی انجام دهد و هم تولیدکننده بتواند از تسهیلات دریافتی سود لازم را کسب کند. تحقق این شرایط به دقت و شهامت بسیاری نیاز دارد.

درآمد از تسهیلات

یکی از بانک‌هایی که توانسته بخوبی در این زمینه عمل کند، بانک سینا است. این بانک در بیلانی که به صورت مستمر ارایه می‌دهد، اعلام کرده که در یازدهمین‌ماه از سال ۱۴۰۲ از محل تسهیلات اعطایی خود به درآمد ۸۶۷ میلیارد تومانی دست پیدا کرده است. انتشار گزارش عملکرد یک‌ماهه منتهی به پایان بهمن‌ماه سال جاری در سامانه کدال نشان می‌دهد این بانک در یازدهمین ماه امسال از محل اعطای تسهیلات، حدود هشت هزار و ۶۷۰ میلیارد ریال درآمد کسب کرده است که نسبت به ماه قبل از آن ۱۷ درصد رشد داشته و جمع درآمد محقق شده ۱۱ ماهه این بانک در این بخش به حدود ۷۸ هزار و ۶۲۹ میلیارد ریال رسید.

درآمد ۱۲ هزار میلیاردی

عملکرد بانک سینا در مجموع مناسب بوده، زیرا کل درآمد‌های بانک از مجموع تسهیلات اعطا‌شده، سپرده‌گذاری، اوراق، سرمایه‌گذاری و کارمزد‌های دریافتی در بهمن‌ماه امسال به حدود ۱۱ هزار و ۹۲۹ میلیارد ریال رسید تا مجموع درآمد‌های بانک سینا طی ۱۱ ماه به ۱۱۴ هزار و ۳۱۷ میلیارد ریال برسد. عمده‌ترین درآمد تسهیلاتی بانک سینا در بهمن‌ماه امسال متعلق به تسهیلات عقد «مرابحه» و مبلغ به‌ثبت‌رسیده در این بخش برابر با هفت هزار و ۳۷۰ میلیارد ریال بود. درآمدی که بانک سینا از بخش «مرابحه» به همراه داشت ۸۵ درصد از کل درآمد‌های شناسایی‌شده در بهمن‌ماه را به خود اختصاص داد.

تراز مثبت سود

بانک‌ها برای آنکه بتوانند گردش مالی مناسبی داشته باشند، ناچار به دریافت سپرده از مردم هستند. بانک هرچقدر سپرده بیشتری دریافت کند، به همان نسبت می‌تواند در واگذاری تسهیلات یا دیگر عملیات بانکی موفق‌تر عمل کند. اما در قبال دریافت تسهیلات، بانک موظف است سود پول را به سپرده گذاران بپردازد. چنانچه بانک نتواند بین سپرده و سود تعادل برقرار کند، با چالش جدی رو به رو می‌شود. اما بانک سینا در این زمینه نیز مثبت عمل کرده چرا که هزینه سود سپرده‌های بانک سینا در بهمن‌ماه سال جاری هفت هزار و ۵۷۱ میلیارد ریال بود که بر این اساس تراز این بانک در بهمن ماه حدود یک‌هزار و ۹۸ میلیارد ریال و در ۱۱ ماهه سال جاری ۱۵ هزار و ۹۰۷ میلیارد ریال مثبت بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 − هفت =

دکمه بازگشت به بالا