سایر اخبار ویژه

بندر کاسپین میزبان صادرکنندگان محصولات کشاورزی

بدنبال صدور سیب با کشتی از بندر کاسپین، تنوع بخشی به مسیر‌های مبادلاتی در دستور کار نظام صادراتی قرار گرفت.

به گزارش انیم به نقل از پول نیوز، صادرات مهمترین اقدام برای حفظ تولید است. صادرات باعث می‌شود محصولاتی که بیش از نیاز داخل تولید شده، به دیگر کشور‌ها صادر کرد. اهمیت صادرات در ارزآوری آن است. در شرایطی که کشورمان با انواع تهدید‌ها رو به رو است و بازگشت ارز‌های صادراتی با چالش جدی رو به رو است، صادرات و بازگشت ارز‌های کشاورزی با کمترین مشکل صورت می‌پذیرد.

کشاورزی به جای نفت

در شرایطی که وابستگی شدید به نفت، اقتصاد را آزار می‌دهد و سالهاست بر فاصله گرفتن از اقتصاد نفتی تاکید می‌شود، باید دیگر ظرفیت‌های تولید و صادرات مورد توجه قرار گیرد. در این شرایط بعد از نفت، صادرات محصولات کشاورزی جایگاه و اهمیت ویژه‌ای دارد. تولید قابل توجه محصولات کشاورزی بدلیل وجود سرزمین چهار فصل است. از سوی دیگر سالهاست که ایرانیان در زمینه کشاورزی و زراعت فعالیت موثری دارند به نوعی که در بسیاری از زمینه‌ها نیاز داخل تامین می‌شود. از سوی دیگر توجه به کشاورزی باعث شده تا پیشرفته‌ترین ماشین آلات، امکانات و روش‌های کشاورزی بکار گرفته شود که زمینه تولید بیشتر محصولات کشاورزی را رقم زده است. نتیجه این همه تلاش، تولید محصولات کشاورزی بیش از نیاز کشور بوده که لازم است صادرات محصولات کشاورزی با جدیت در دستور کار قرار گیرد.

اقدامات اولیه برای صادرات

برای صادرات محصولات کشاورزی گزینه‌های متعددی باید تعریف و فعال شود تا بتوان یک صادرات مطلوب داشت. آشنایی کامل و بروز در مورد تعرفه ها، همکاری با شرکت فعال در خصوص ترخیص کالا، تنظیم قرارداد‌های درست و اصولی، بسته بندی مناسب، تاثیرگذار و مقاوم برای نگهداری از محصول، دریافت تاییدیه‌های وزارت بهداشت، گرفتن مجوز خروج از گمرک و تسریع در صادرات از جمله مهمترین اقداماتی است که باید برای صادرات انجام داد.

حمل و نقل در اولویت

از آنجا که محصولات کشاورزی بسیار آسیب پذیر هستند و کوچکترین کمکاری یا سستی در صادرات، می‌تواند به ضایع شدن محصول صادراتی منجر شود، حمل و نقل اهمیت ویژه‌ای دارد، بنابر این باید برای صادرات محصولات کشاورزی، سریعترین و مناسب‌ترین روش را بکار گرفت. در نتیجه برای ارسال محصول صادراتی، باید بهترین راه را انتخاب کرد تا در کوتاه‌ترین زمان بدست مشتری برسد.

دریا و کشتی برای صادرات

استان‌های شمالی کشور بهترین و بیشترین برنج و مرکبات را تولید می‌کنند که همه ساله بخش قابل توجهی از آن‌ها صادر می‌شود. همچنین محصولات کشاورزی دیگری از استان‌های کشور ظرفیت صادرات دارد که همه ساله ارزآوری قابل توجهی دارند. از آنجا که کشور‌های تازه استقلال یافته، بازار خوبی برای محصولات کشاورزی ایران است، باید برای صادرات آن‌ها دقت و درایت بالایی داشته باشیم. از آنجا که محصولات کشاورزی از حساسیت بالایی برخوردار است و بسته بندی حساس و آسیب پذیری دارد، باید به وسیله کانتینر‌های یخچال دار حمل و نقل شود و، چون ایران از طریق دریا با کشور‌های بسیاری ارتباط دارد، صادرات محصولات کشاورزی با کشتی در اولویت قرار می‌گیرد که نشانگر اهمیت نقش آفرینی بنادر است.

صادرات از کاسپین

بی شک مدتهاست از ظرفیت بنادر انزلی و کاسپین بخوبی استفاده نشده، در حالی که می‌تواند نقش آفرینی بسیاری داشته باشند. در این رابطه سرپرست معاونت امور بنادر و حوزه خزر منطقه آزاد انزلی از صادرات نخستین محموله صادراتی محصولات کشاورزی با بهره گیری از کانتینر‌های یخچالی از مجتمع بندری کاسپین خبرداد و گفت: در مسیر تنوع بخشی به مسیر‌های حمل و نقلی کشورمان، با اعضای اتحادیه اقتصادی اورسیا و صادرات به بازار‌های هدف، به منظور توسعه صادرات از منطقه آزاد انزلی با تکیه بر ظرفیت‌های مجتمع بندری کاسپین، امکان ارسال محصولات باغی و کشاورزی و مواد غذایی با رعایت استاندارد‌های دمایی به دو کشور روسیه و قزاقستان با عبور از دریای خزر و بدون نیاز به عبور از کشور‌های واسط فراهم شد.

تردد منظم کشتیرانی

میثم محمدی نژاد افزود: با ایجاد مرکز اختصاصی در این خصوص و استفاده از کانتینر‌های یخچالی در مجتمع بندری کاسپین با بهره مندی از ظرفیت‌های این مجموعه، مزیت تردد منظم خطوط کشتیرانی داخلی و خارجی در منطقه آزاد انزلی ایجاد شده است. وی با اشاره به اینکه حمل و نقل زمینی محصولات کشاورزی، باغی و مواد غذایی به دلیل معطلی کامیون‌ها و مشکلات در مرز با کشور‌های واسطه، به طولانی شدن زمان حمل و وارد آمدن خسارات زیاد به محصولات کشاورزی صادراتی کشور منجرمی شود، افزود: در همین راستا راه اندازی خطوط منظم کشتیرانی بین بندر کاسپین و بندر اکتائو قزاقستان توسط بخش خصوصی با حمایت کشتیرانی دریای خزر و کشتیرانی ملی قزاقستان با امکان حمل کانتینر‌های یخچالی توسط کشتی‌های فعال در این مسیر، زیرساخت ها، امکانات و تجهیزان لازم برای نگهداری کانتینر‌های یخچالی در بندر کاسپین مهیا شده است.

عبور سیب از دریا

سرپرست معاونت امور بنادر و حوزه خزر سازمان منطقه آزاد انزلی با بیان اینکه به صورت آزمایشی تعداد ۴ تی‌ای یو کانتینر یخچالی با محموله سیب درختی از محصولات باغات ارومیه به کشور قزاقستان صادر شد، گفت: با عنایت به تولید محصولات باغی و کشاورزی در استان گیلان و استان‌های همجوار که از ظرفیت و ارزش افزوده کافی برای صدور به کشور‌های حاشیه دریای کاسپین برخوردار می‌باشند، مجتمع بندری کاسپین می‌تواند مکان مناسبی برای صادرات این گروه از کالا‌ها باشد که علاوه بر مزیت‌های مناطق آزاد، امکان صادرات مستقیم به دو کشور اصلی اوراسیا را فرآهم ساخته است.

انزلی به جای آستارا

محدی نژاد افزود: با عنایت به بروز دشواری‌هایی در مرز آستارا در ایام مختلف و همچنین اختلافات مداوم بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان، نشان می‌دهد که بنادر دریای خزر و به خصوص بنادر منطقه آزاد انزلی می‌تواند به عنوان یک سکوی صادراتی و ترانزیتی مطمئن در نوار ساحلی دریای خزر نقش موثر ایفا نماید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 + 11 =

دکمه بازگشت به بالا