سایر اخبار ویژه

ام.ای 16 مگاموتور یک سروگردن بالاتر از همه

سایپا طرح نوآوری برتر ایرانی را از آن خود کرد و موتور ام.ای 16 مگاموتور یک سروگردن بالاتر از همه ایستاد.

به گزارش انیم به نقل از پول نیوز، خودرو از بخش‌های گوناگونی تشکیل شده که ترکیب تمامی این بخش‌ها به صورت مستمر و همزمان به تولید خودرو منجر می‌شود. خودرو شامل هزاران قطعه می‌شود که هر کدام از آن‌ها نباشد یا با کمبود رو به رو شود، خط تولید با چالش و مشکل رو به رو می‌شود. به همین دلیل تولید مستمر تمامی قطعات به صورت همزمان باید اتفاق بیفتید. یکی از چالش‌هایی که در گذشته شاهد بودیم، کمبود یا نبود برخی قطعات، بهانه و دستاویزی برای خودروسازان بود تا از عرضه خودرو به بازار خودداری کرده و باعث تقاضای کاذب در بازار شوند. رویکردی که باعث شده بود عکس‌هایی از انبار‌های خودرو‌های تولید شده در شبکه‌های مجازی منتشر شود.

اهمیت قطعات

با توجه به اینکه بخش قابل توجهی از خودرو به فولاد اختصاص دارد، خوشبختانه شاهد فعالیت مستمر و تاثیرگذار کارخانه‌های فولادسازی هستیم. عملکرد فولادسازی‌ها به اندازه‌ای مهم است که در شرایط کنونی تمامی فولاد‌های مورد نیاز خودروسازان در داخل تولید می‌شود و از ورق بدنه تا قسمت‌های فولادی دیگر در داخل تولید می‌شود. بنابر این هیچ بهانه فولادی برای کاهش تولید خودرو وجود ندارد. اما همچنان در خصوص برخی قطعات دیگر به ویژه قطعات الکترونیکی با چالش رو به رو هستیم که شرکت‌های دانش بنیان باید در این عرصه ورود کنند.

سرهم بندی کردن

واقعیت این است که بسیاری از قطعات در داخل تولید می‌شود و کیفیت قابل قبولی هم دارد، اما هنگام سرهم بندی به مشکل می‌خوریم. در برخی موارد نیز به مجموعه‌ای از قطعات نیاز است تا یک مجموعه بزرگتر تعریف شود که موتور خودرو از جمله آنهاست. موتور خودرو به تنهایی یک قطعه محسوب می‌شود، همانگونه که اتاق خودرو یک قطعه محسوب می‌شود. اگرچه اتاق خودرو شامل بخش‌های گوناگون است، اما سرهم بندی کردن آن در کارخانه اهمیت ویژه‌ای دارد به نوعی که اگر یکی از بخش‌های اتاق در بیرون از کارخانه تعویض شود، عیبی بزرگ برای خودرو است که می‌تواند در کیفیت و قیمت آن موثر باشد.

جایگاه موتور در خودرو

اگرچه موتور خودرو، مجموعه‌ای از قطعات بسیار است، اما هر کدام از این قطعات زمانی می‌تواند نقش تعیین کننده‌ای داشته باشد که بتواند در قالب یک موتور بکار گرفته شود و بازدهی خوبی داشته باشد. اینکه موتور با چه کیفیتی تولید و سرهم بندی شده باشد، اهمیت بسیاری دارد. بی شک ماهیت و شکل موتور تمامی خودرو‌ها یک جور، اما عملکرد هر کدام متفاوت است به نوعی که مصرف بنزین، شتاب، استهلاک و… موتور یک خودرو با خودرو دیگر تفاوت بسیاری دارد.

دستاورد‌های سال‌های دور

کیفیت موتور خودرو در کارخانه‌های خودروساز متفاوت است. برخی پر مصرف و برخی کم مصرف، برخی پر استهلاک و برخی کم استهلاک، برخی با شتاب بالا و برخی لاک پشتی هستند. اما این موتور‌ها دستاورد سال‌های دور صنعت خودروسازی است که در قالب صنعت مونتاژ به کشورمان ارث رسیده است.

گام‌های سایپا در موتور

اما صنعت خودرو در کشورمان به جایی رسیده که توان طراحی و تولید بدست متخصصان داخلی وجود دارد، ادعایی که سایپا آن را اثبات کرده است. به نوعی که گروه خودروسازی سایپا اعلام کرد: پروژه طراحی، ساخت و تولید انبوه موتور ME۱۶ محصول جدید شرکت مگاموتور با عنوان طرح نوآوری برتر ایرانی در سال ۱۴۰۲ انتخاب و معرفی شد. این مهم در هشتمین جشنواره ملی نوآور برتر ایرانی دانشگاه صنعتی شریف اتفاق افتاد. به نوعی که پس از ارزیابی و بررسی بیش از ۱۰۰ پروژه مهم صنعتی ایران در سال جاری، پروژه طراحی و ساخت موتور جدید مگاموتور با نام ME۱۶ به‌عنوان طرح نوآوری برتر ایرانی سال در ایران شناسایی شد و مورد تقدیر قرار گرفت.

برگزیدن از جمع برگزیدگان

در آیین اختتامیه این جشنواره که با حضور معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور، معاونان و مدیران وزارت صنعت، معدن و تجارت، عضو هیات مدیره سایپا، رئیس هیات مدیره و معاونین مگاموتور، مدیر پروژه خودرو شاهین پلاس سایپا و جمع کثیری از روسای دانشگاه‌های مختلف، استادان و اعضای هیات‌های علمی، نخبگان دانشگاهی و دانشجویان رشته‌های فنی و مهندسی برگزار شد، پروژه طراحی و ساخت موتور ME۱۶ شرکت مگاموتور با کسب بیشترین امتیاز لازم، به‌عنوان پروژه برتر صنایع کشور انتخاب و معرفی شد.

از طراحی تا راه اندازی

بر اساس ارزیابی‌های صورت‌گرفته توسط ارزیابان و داوران مرکز فناوری دانشگاه شریف، قدرت اجرایی مگاموتور در حوزه‌های مرتبط با طراحی اولیه، ساخت، آماده‌سازی و راه‌اندازی خط تولید موتور در کنار توان لجستیکی این شرکت جهت تولید انبوه این محصول از سال ۱۴۰۳ به‌عنوان مهم‌ترین دلایل انتخاب پروژه مذکور اعلام شد. گفتنی است خودرو شاهین پلاس با بهره گیری از موتور پیشرفته ME۱۶ به‌عنوان یکی از پروژه‌های اصلی گروه خودروسازی سایپا و مگاموتور مراحل پایانی خود را سپری می‌کند و براساس برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته، این خودرو در سه‌ماهه نخست سال ۱۴۰۳، به بازار عرضه خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده − 15 =

دکمه بازگشت به بالا