سایر اخبار ویژه

نخبگان در تور شرکت ملی مس

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران بر اهمیت استفاده از دانش و علم تاکید کرد و گفت: باید از ظرفیت نخبگان برای شکوفا کردن صنعت مس استفاده شود.

به گزارش انیم به نقل از پول نیوز، سالهاست با چالش بزرگی به نام فرار رو به رو هستیم، از فرار سرمایه تا فرار نخبگان. با وجود آنکه برای شکوفایی کشور به استفاده از تمامی ظرفیت‌ها نیاز داریم، اما شاهد مغفول ماندن این ظرفیت‌ها هستیم. اینکه از ظرفیت‌های کشور استفاده نکنیم، یک بحث است، اما فرار ظرفیت‌ها معضل بزرگی است که نمی‌توان نادیده گرفت. هنگامی که یک ظرفیت یا فرصت را بسادگی از دست می‌دهیم، باید بدانیم که جایگزین آن بسیار سخت است.

بکارگیری فرصت‌ها

اینکه دایم شعار بدهیم و از فرصت‌ها و ظرفیت‌ها یاد کنیم، چاره ساز نیست، بلکه باید بتوانیم از این فرصت‌ها بخوبی استفاده کنیم. یکی از مهمترین بخش‌های اقتصادی، معادن مس و صنعت مس است. این صنعت به صورت گسترده در حال فعالیت است. اکتشافات گسترده و دستیابی به ذخایر جدید باعث شده تا رتبه ایران در جهان روند رو به رشدی داشته باشد. اکنون در صنعت مس رتبه پنجم جهان را داریم و باید با فعال کردن ذخایر بیشتر بدنبال دست یابی به رتبه‌های بالاتر در عرصه‌های جهانی باشیم.

فاصله گرفتن از خام فروشی

اگرچه معادن مس باعث شده درآمد‌های ارزی قابل توجهی بدست بیاوریم، اما باید بدانیم که قرار نیست مسیر اقتصاد نفتی را طی کنیم. همانگونه که سال‌ها نفت خام فروختیم و از ایجاد صنایع پایین دستی غافل بودیم، اکنون نیز معادن مس را استخراج می‌کنیم و از احداث صنایع پایین دستی غافل هستیم. اما به نظر می‌رسد شرکت ملی مس در مسیر متفاوتی گام برمی دارد و بنا را بر این گذاشته که جایگاه مس را در اقتصاد ایران ارتقا بدهد.

جذب نخبگان

مهمترین اقدامی که اکنون انجام می‌شود، بکارگیری دانش در صنعت ملی مس است. جلسات تخصصی با دانشگاهیان و همکاری با شرکت‌های دانش بنیان از جمله مهمترین اقدامات شرکت ملی مس بوده است. اما بتازگی شاهد امضای موافقت نامه همکاری مشترک میان شرکت ملی صنایع مس ایران و بنیاد ملی نخبگان هستیم، موافقت نامه‌ای که بر حمایت و استفاده از ظرفیت نخبگان کشور حسب نیاز‌های صنعت مس تاکید شد.

صنایع پایین دستی

رویکرد فعال کردن صنایع پایین دستی به اندازه‌ای جدی است که مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران، با بیان این که آرزو دارد روزی به جای صادرات کاتد، شاهد واردات کاتد در کشور باشیم، گفت: یعنی به قدری به سمت صنایع پایین دستی حرکت کنیم که ارزش افزوده در آنجا متمرکز شده و از سویی به عنوان وارد کننده کاتد مطرح شویم؛ این امر مستلزم استفاده از دانش و علم است. وی با اشاره به توانمندی‌های بالای شرکت ملی مس افزود:، اما نقاطی هم هست که نیاز به ترمیم و اصلاح دارد که به طور قطع با حرکت به سمت دانش می‌توان آن‌ها را مرتفع ساخت

شناسایی و جذب نخبگان

وی امضای موافقت نامه همکاری را مسیری برای بازکردن ورود نخبگان کشور به شرکت ملی صنایع مس ایران دانست و گفت: با بازنگری آیین نامه جذب نخبگان در شرکت مس و همکاری با بنیاد ملی نخبگان، امیدواریم از محل شناسایی نخبگان، مسیر دستیابی به جوانان با استعداد، با هوش و نخبه کوتاه‌تر شود. مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس با اشاره به این که فرار مغز‌ها و جداشدن افراد نخبه از کشور یکی از دغدغه‌های مقام معظم رهبری است گفت: یکی از راه‌های جلوگیری از این اتفاق، باز کردن مسیر برای حضور افراد خلاق و با استعداد در صنعت است. به طور قطع حضور این افراد در شرکت مس می‌تواند منافع سهامدار و کشور را حفظ سازد. خرمی شاد گفت: امیدواریم سرعت بخشیدن در اجرای این موافقت نامه همکاری مشترک، فتح بابی برای حل مشکلات شرکت ملی صنایع مس ایران و جذب جوانان نخبه و با استعداد از طریق بنیاد ملی نخبگان باشد.

نگاه قابل تقدیر جذب نخبگان

در ادامه قائم مقام بنیاد ملی نخبگان با ابراز خوشحالی از همکاری با شرکت ملی صنایع مس ایران، ابراز امیدواری کرد از ظرفیت نخبگان در صنعت کشور به ویژه شرکت مس استفاده شود. سید سلمان سید افقهی بر استفاده از معادن مس به عنوان ثروت خدادادی تاکید کرد و گفت: برخی از کشور‌های پیشرفته علی رغم نداشتن ظرفیت بالا در زمینه معادن مس، آمار صادراتشان در حوزه صنایع پایین دستی مس ارقام قابل توجهی را نشان می‌دهد. وی با قدردانی از نگاه ویژه خرمی شاد به مقوله استفاده از نخبگان و ضرورت دانش بنیان کردن این حوزه، گفت: نقش افراد خلاق که توانمندی حل مسئله را دارند بی بدیل است و به طور قطع می‌توانند نقش مهمی را ایفا کنند.

همکاری در سطح گسترده

افقهی با اشاره به تجهیزات مورد نیاز شرکت مس که بخشی قابل ملاحظه‌ای از آن امکان ساخت و تولید درداخل را دارد گفت: از ابزار آلاتی که در بخش جا به جایی مواد معدنی مورد نیاز است تا ایجاد زنجیره ارزش افزوده مس و استفاده از فرآیند‌های استخراج فلزات گران بها می‌توانیم با یکدیگر همکاری داشته باشیم. وی حاشیه سود صنعت مس را مهم توصیف کرد و گفت: حتی می‌توان آن را در مقیاس کوچک توسعه داد و همچنان سودده باشد. قائم مقام بنیاد ملی نخبگان در راستای فرمایشات مقام رهبری تولید در صنعت مس را یکی از میادین مهم اثر و عمل دانست و همکاری طرفین برای استفاده از جوانان با استعداد و نخبه به منظور ساخت تجهیزات پیشرفته و افزایش بهره وری در شرکت مس را همکاری مثال زدنی توصیف کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 − یک =

دکمه بازگشت به بالا