سایر اخبار ویژه

ظرفیت عظیم مناطق آزاد برای خنثی کردن تحریم‌ها

دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با تاکید بر این که در اقتصاد ایران، مشکل اصلی تحریم‌ها نیستند گفت: مناطق آزاد ظرفیتی عظیم هستند تا بتوان تحریم‌ها را خنثی کرد.

به گزارش انیم به نقل از پول نیوز، سالهاست کینه توزی‌ها علیه کشورمان ادامه دارد و نه تنها این روند متوقف نشده، بلکه شدت نیز گرفته است. هر لحظه انتظار داریم اشخاص حقیقی یا حقوقی ایرانی از سوی آمریکا، اتحادیه اروپا و دیگر دشمنان به لیست تحریم‌ها اضافه شوند. اگرچه دشمنان ادعا دارند تحریم‌ها و تهدید‌ها علیه نظام جمهوری اسلامی است، اما تاوان این همه دشمنی و کینه توزی را مردم می‌دهند، مردمی که ناچار هستند هر روز بخشی از نیاز‌های اساسی خود را نادیده بگیرند تا زنده بودن برایشان امکان پذیر باشد.

عبور از تحریم‌ها

در این شرایط باید از هر ظرفیت یا راهکاری برای دور زدن تحریم‌ها بهره گرفت. از آنجا که تحریم کنندگان با دقت تمامی امور تولیدی و بازرگانی کشورمان را رصد می‌کنند، بسیاری از شرکت‌ها و کشور‌ها بدلیل مجارات‌هایی که تحریم کنندگان تعیین می‌کنند، جرات برقراری ارتباط با کشورمان را ندارند و همین امر باعث شده برای برقرار ارتباط از مسیر‌هایی عبور کنیم که بسیار هزینه بر هستند.

ظرفیت مناطق آزاد

مناطق آزاد یکی از بهترین و مهمترین ظرفیت‌ها برای مدیریت تحریمهاست. مناطق آزاد بدلیل ماهیتی که دارند، تاثیرگذار و البته کارآمد هستند. در این رابطه دبیر شورای عالی مناطق آزاد با اشاره به اینکه مناطق آزاد یکی از مهمترین ظرفیت‌هایی است که به ما کمک می‌کنند در مقابله با تحریم‌ها موفق‌تر عمل کنیم گفت: باید توجه داشت که ایران امروز بیش از ۱۲۰ میلیارد دلار فعالیت اقتصادی در عرصه بین الملل دارد که نشان می‌دهد عبور از تحریم‌ها ممکن شده است. با این وجود مناطق آزاد، به علت سهولت در تجارت، کمک کننده اقتصاد هستند.

استقلال نهاد‌های مالی

حجت الله عبدالملکی به تشریح ظرفیت‌های مناطق آزاد برای خنثی کردن تحریم‌ها پرداخت و گفت: استقلال نهاد‌های مالی در مناطق آزاد، مولفه‌ای است که کمک می‌کند تا تجارت در مناطق آزاد بدون محدودیت پیش رود. بر همین اساس مناطق آزاد ایران به عنوان بهشت سرمایه گذاری به اعضای این پیمان‌های بین المللی معرفی شده اند.

پایین بودن هزینه تولید

دبیر شورای عالی مناطق آزاد با تاکید بر اینکه نخستین ویژگی پایین بودن هزینه تولید است و نیروی کار با کم‌ترین هزینه تامین می‌شود گفت: دومین ویژگی مهم مناطق آزاد، وجود زیرساخت‌های توسعه یافته است که کار را برای آغاز فعالیت آسان می‌کند. دسترسی به بازار هدف و سهولت کسب و کار از دیگر ویژگی‌های مهم مناطق آزاد است که آن‌ها را در جهان منحصربفرد می‌کند. مدیریت واحد آن مقوله‌ای است که مناطق آزاد را منسجم و تولید درآن‌ها را آسان کرده است. معافیت‌های مالیاتی و گمرکی، پنجمین ویژگی منحصربفرد مناطق آزاد است که اشتیاق را برای سرمایه گذاری افزایش می‌دهد.

هزار بسته سرمایه گذاری

پس از اطلاع رسانی در رابطه با این ظرفیت‌های مناطق آزاد، شاخص سازی در دستور کار قرار گرفت و پس از آن هزار بسته سرمایه گذاری به ارزش ۲۰ میلیارد یورو در این مناطق تعریف شد به این شکل که هر بسته تعریف یک پروژه مستعد در مناطق آزاد بود. مطالعات امکان سنجی اولیه هر بسته سرمایه گذاری انجام و مشخص شد که چه میزان نیاز به سرمایه است و چه ساختار‌هایی در دسترس است. مجوز‌های سرمایه گذاری نیز صادر شده و دیگر سرمایه گذار نیاز نیست چندین ماه درگیر کار اداری شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 + 5 =

دکمه بازگشت به بالا