سایر اخبار ویژه

مناطق ویژه اقتصادی، تیم ملی اقتصاد بین‌الملل ایران (+فیلم)

دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد با شرکت در دومین نمایشگاه تخصصی اوراسیا با حضور معاون رئیس‌جمهور و جمعی از مدیران مناطق آزاد تجاری و اقتصادی و اصحاب رسانه اقدام به رونمایی از ۱۰۰۰ بسته سرمایه‌گذاری کرد برگزار شد.

به گزارش انیم به نقل از پول نیوز، در شروع این رویداد مهدی کاظمیان مجری کارشناس برنامه ضمن درود به روح بلند بنیان‌گذار انقلاب اسلامی و ارواح طیبه شهدا به بیان شرح ادوار پیشین این رویداد از ابتدای سال پرداخت و گفت: بسته‌های طلایی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی که از ابتدای سال و در سه مرحله گذشته ۳۷۰، ۳۳۰، ۱۵۰ بسته سرمایه‌گذاری معرفی شد و اکنون این بسته‌ها به عددی ویژه رسیده‌اند.

سپس حجت‌الله عبدالملکی معاون رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد با دعوت مجری کارشناس برنامه به جایگاه دعوات شدند و گفتند: خدا را شاکریم که دومین برنامه معرفی برنامه‌های سرمایه‌گذاری و معرفی توانمندی مناطق آزاد و ویژه را در این نمایشگاه؛ نمایشگاه تخصصی اوراسیا در حال برگزاری هستیم.

ایشان افزودند: ما بر اساس اسناد بالادستی و قوانین مرجع ۶ مأموریت را در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی دنبال می‌کنیم: جهش تولید، جهش صادرات، انتقال فناوری، تأمین نیازهای اساسی کشور، تأمین مالی از خارج از کشور و عمران و آبادانی منطقه. این ۶ وظیفه در سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، قوانین چگونگی اداره مناطق آزاد و مناطق ویژه و اساسنامه مناطق آزاد این ۶ مأموریت بر عهده این مناطق گذاشته شد و مقرر بوده که این مناطق به‌عنوان قطب‌های اقتصادی پیشرفت کشور فعالیت بکند. از این ۶ مأموریت چهار مأموریت بین‌المللی هستند و ارتباطات بین‌المللی می‌طلبند بحث صادرات که یک بحث اقتصادی بین‌المللی است، بحث تأمین مالی از خارج از کشور است، بحث انتقال فناوری است و تأمین نیازهای اساسی کشور که منظور واردات کالاهای اساسی به کشور.

عبدالملکی با تشبیه مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به تیم ملی اقتصادی بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران ادامه دادند: کمااینکه تا الان هم همین‌طور بوده و بیش از یک‌سوم صادرات غیرنفتی کشور از مبدأ مناطق آزاد و ویژه اقتصادی بوده و در حوزه ترانزیت که مزیت مطلق سرزمینی جمهوری اسلامی ایران است. بیش از 70درصد از ترانزیت کشور ما از مبادی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی اتفاق می‌افتد. بااین‌حال واقعیت این است که مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ما در سطح بین‌الملل آن‌چنان که بایدوشاید شناخته شده نیستند. ما از ابتدای امسال دو پروژه را آغاز کردیم؛ یک پروژه طراحی بسته‌های سرمایه‌گذاری است ما اگر بخواهیم خود را بشناسانیم به دنیا و سرمایه‌گذاران خارجی و ایرانیان مقیم خارج از کشور هستند و البته مسئولین اقتصادی داخلی لازم است که یک ابزاری برای معرفی خودمان داشته باشیم.

معاون رئیس‌جمهور در ادامه با اشاره به مهم‌ترین ابزار معرفی مناطق آزاد افزود: مهم‌ترین ابزاری که ما در مشورت با همکارانمان در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به آن رسیدیم همین بسته‌های سرمایه‌گذاری بود. بسته‌های سرمایه‌گذاری یعنی ما قبلاً صحبت از فرصت‌ها یا مزیت‌های سرمایه‌گذاری می‌کردیم. مثلاً می‌گفتیم در منطقه آزاد ارس در حوزه صنایع خودرویی فرصت‌های خوبی وجود دارد و وقتی سرمایه‌گذار می‌پرسید؛ یعنی من چه سرمایه‌گذاری می‌توانم انجام بدهم دیگر پاسخی نداشتیم و سرمایه‌گذار خود باید بررسی می‌کرد چه پروژه‌ای را می‌تواند پیدا کند.

ایشان در ادامه افزود: الان ما یک‌قدم به جلو برداشتیم و به سرمایه‌گذار محترم پروژه معرفی می‌کنیم، ۱۰۰ پروژه به ارزش ۲۰ میلیارد یورو. هر کدام از این پروژه‌ها اولاً مطالعات امکان‌سنجی اقتصادی آن انجام شده و نشان داده می‌شود که سودآوری لازم و مورد انتظار را دارد، ثانیان زیرساخت‌ها مانند آب، برق، گاز و زمین آن مهیا شده و مجوز آن به‌صورت بی‌نام صادر شده است. خب ما در چهارمین دور در امسال داریم بسته‌های جدید سرمایه‌گذاری را معرفی می‌کنیم که ۱۵۰ بسته جدید هست به ارزش ۲۵۰ هزار میلیارد تومان. به‌این‌ترتیب امروز ما با ۱۰۰۰ بسته سرمایه‌گذاری مجموعاً به ارزش ۹۰۰ هزار میلیارد تومان معادل ۲۰ میلیارد یورو مواجه هستیم و در اختیار سرمایه‌گذاران عزیز داخلی و خارجی قرار دادیم و تماماً در وب‌سایت دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد موجود است این اطلاعات و سرمایه‌گذاران می‌توانند انتخاب کنند و از طریق فرایندهای سرمایه‌گذاری که ما داریم این بسته‌ها را به‌صورت آنلاین هر کدام را خواستند تقاضای سرمایه‌گذاری بدهند.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد همچنین درباره میزان سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: از ابتدای سال حدود ۴۳۰ هزار میلیارد تومان تقاضای سرمایه‌گذاری به مناطق آزاد فقط مناطق آزاد جمهوری اسلامی ایران در این ۷ منطقه‌ای که همه می‌شناسند و این در حالی است که مناطق آزاد جدیدی هم اضافه شده‌اند واصل شده. حدود ۱۴۰۰ پروژه و تقاضای سرمایه‌گذاری رسیده به ارزش ۴۳۰ هزار میلیارد تومان که حدود ۱۷۰ تا از این تقاضاهای سرمایه‌گذاری بر اساس همین بسته‌های سرمایه‌گذاری بوده. یعنی از این ۱۰۰ بسته‌ای که درباره آن صحبت می‌کنیم ۱۷۰ تا از آنها تا الان متقاضی پیدا کرده و سرمایه‌گذار آمد و انتخاب کرده و در حال طی مراحل مختلف آن است.

ما در سه ماه پایانی سال مهم‌ترین کار ما این است که زمینه تحقق سرمایه‌گذاری و تبدیل تقاضاهایی که انجام شده و قرارداد و آغاز فرایند احداث را برای همه این ۱۴۰۰ پروژه فراهم کنیم، البته این تقاضاها روزبه‌روز روبه‌افزایش است.

حجت‌الله عبدالملکی در پایان با اشاره به افق سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد، این مناطق را دروازه همکاری کشور با سازمان‌های بین‌المللی دانست و گفت: ما در سال ۱۴۰۲ با یک جهش در سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی مواجه هستیم که بخشی از آن ناشی از اجرای همین پروژه طراحی و معرفی بسته‌های سرمایه‌گذاری است و حضور در رویدادهای مختلف داخلی و خارجی بود. همان‌طور که عرض کردم این دومین رویداد است که ما برگزار می‌کنیم.

ما ۴ رویداد داخلی داشتیم و ۵ رویداد بین‌المللی، در داخل کشور اولین رویداد اردیبهشت‌ماه در اکسپوی تهران برگزار شد، دوم در مشهد، سومی در کیش و این چهارمین آن در نمایشگاه اوراسیا. دو نمایشگاه در عراق داشتیم، یک نمایشگاه در ارمنستان، یک نمایشگاه در روسیه و یک نمایشگاه در چین و به‌زودی در یکی از بزرگ‌ترین رویدادهای سرمایه‌گذاری جهان در کشور هند حضور خواهیم داشت و می‌بینیم که مناطق آزاد و تجاری جمهوری اسلامی ایران به جهت پتانسیل‌های بسیار بالایی که دارند هر چه بیشتر در دنیا شناخته شوند تقاضای سرمایه‌گذاری بیشتری را جذب خواهند کرد.

ما مناطق آزاد را به‌عنوان نقاط اصلی ارتباط کشور با سازمان‌های همکاری‌های بین‌المللی در نظر گرفتیم و برنامه‌ریزی کردیم. منطقه اوراسیا آن نقطه کلیدی برای ارتباط با آن منطقه آزاد ارس خواهد بود، کشورهای حاشیه دریای خزر که ۵ کشور هستند نقطه کلیدی ما برای ارتباط با منطقه آزاد انزلی است. سازمان شانگهای را از طریق منطقه آزاد قشم با آن ارتباط داریم و منطقه آزاد کیش متولی همکاری جمهوری اسلامی ایران با سازمان بریکس است.

همچنین گفتنی است در پایان این رویداد از سرمایه گذاران برتر مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با اهدای لوح تقدیر شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو + 9 =

دکمه بازگشت به بالا