سایر اخبار ویژه

صرفه جویی ارزی با تبدیل ورق های فولادی به لوله

دبیر انجمن تولیدکنندگان لوله‌های فولادی با اشاره به کیفیت بالای ورق‌های تولیدی در فولاد مبارکه و فولاد آلیاژی گفت: باید حلقه تولید کامل شود و ورق‌های فولادی تولید داخل، در دیگر صنایع مصرف شود.

به گزارش انیم به نقل از پول نیوز، عباس کرمی‌فر با اشاره به اینکه یکی از بحث‌های مهم در کشور ما تامین آب در بخش‌های شرب، صنعتی و کشاورزی است گفت: منابع آب از مکان‌هایی که باید مصرف شود، فاصله دارند و برای آنکه آب مصرفی مردم و صنایع را تامین کنیم، باید در زمینه ایجاد خطوط انتقال آب سرمایه‌گذاری کنیم.

وی با تاکید بر اینکه باید آب را از رودخانه و دریا برای مصارف صنایع، کشاورزی و آب شرب مردم منتقل کنیم گفت: برای این کار باید از لوله استفاده کرد که رایج‌ترین لوله ها، لوله‌های اسپیرال است.

دبیر انجمن تولیدکنندگان لوله‌های فولادی با اعلام اینکه در بخش لوله، سرمایه‌گذاری‌های بزرگی صورت گرفته گفت: کارخانه‌های بزرگی داریم که از ۵۰ سال قبل تولید لوله را آغاز کرده و اکنون با قدرت ادامه می‌دهند.

وی از ورق فولادی به عنوان مهمترین مواد اولیه مورد نیاز لوله سازی‌ها یاد کرد و گفت: کارخانه‌های لوله سازی ورق‌ها و کلاف فولادی را از کارخانه‌های فولادسازی مطرح همچون فولاد مبارکه و فولاد آلیاژی خریداری و با تجهیزات و دستگاه‌های پیچیده، تبدیل به لوله می‌کنند.

دبیر انجمن تولید کنندگان لوله‌های فولادی با اعلام اینکه کارخانه‌های لوله سازی بسیاری در کشور داریم که در زمینه تولید لوله آبرسانی فعالیت می‌کنند گفت: نام لوله‌های خطوط آبرسانی اسپیرال، یعنی مارپیچ است. ورق‌های مارپیچ که به آن‌ها کویل می‌گویند و به صورت کلاف است، در فولادسازی‌های بزرگ و مطرح کشور تولید می‌شود، به کارخانه لوله سازی می‌آید و به لوله تبدیل می‌شود.

کرمی فر با تاکید براین که سرمایه گذاری بزرگی در ساخت لوله صورت گرفته گفت: در ساخت لوله، نیروی انسانی مستقیم و غیرمستقیم بسیاری در کارخانه‌های لوله سازی مشغول به کار هستند.

وی با اشاره به اینکه لوله‌های ساخت داخل از ۲۴ تا ۶۴ اینچ هستند که قطر لوله‌ها به ۳ متر نیز می‌رسد گفت: اگر این لوله‌ها در کارخانه‌های ایران تولید نمی‌شد، باید از خارج وارد می‌شد.

دبیر انجمن تولید کنندگان لوله‌های فولادی گفت: وقتی لوله از خارج وارد می‌شود، کارخانه‌های فولادسازی، سازنده لوله، کارخانه پوشش دهنده لوله، بخش حمل و نقل خارجی، بیمه‌ها، بازرگانان، جابجا کنندگان ارز و بسیاری موارد دیگر ارزبری دارند، در حالی که اکنون کارخانه‌های ایرانی از تمام این ظرفیت، درآمدزایی، اشتغالزایی و… بهره می‌برند.

وی با اعلام اینکه کارخانه‌های جانبی بسیاری با تولید لوله سر و کار دارند گفت: اگر لوله از خارج وارد شود، هزینه‌های بسیاری تا رسیدن به گمرک‌های کشور تحمیل می‌شود که قیمت لوله را بالا می‌برد که در نتیجه هزینه پروژه‌ها را نیز افزایش می‌دهد.

کرمی فر با تاکید بر ایجاد زنجیره ارزش افزوده گفت: هرچقدر بتوانیم زنجیره تولید را کامل‌تر کنیم، منافع آن برای عرصه‌های اقتصادی کشور بیشتر خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه در عرصه فولاد مسیر خوبی طی شده گفت: اکنون سنگ آهن در کارخانه‌های بزرگ فولادسازی کشور به ورق تبدیل می‌شود، اما با احداث کارخانه‌های لوله سازی، زنجیره تولید کامل می‌شود و ورق‌های تولید شده در داخل کشور می‌ماند.

دبیر انجمن تولید کنندگان لوله‌های فولادی با تاکید بر اینکه هزینه‌های واردات باعث می‌شود بسیاری از پروژه‌ها به دلیل هزینه بر بودن، انجام نشود گفت: اکنون دولت با کسری بودجه روبرو است و بسیاری از پروژه‌های عمرانی انجام نمی‌شود، بنابراین برای اینکه یک پروژه را به انجام برساند، اگر لوله‌ها را از خارج بخرد، قیمت لوله‌ها بالا می‌رود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 + 12 =

دکمه بازگشت به بالا