سایر اخبار ویژه

سایه تحول و ترقی بر سر پالایش نفت بندرعباس

انتصاب مدیر مسلط به حوزه نفت، گاز و پتروشیمی در شرکت پالایش نفت بندرعباس اتفاقات مبارکی را رقم می‌زند.

به گزارش انیم به نقل از پول نیوز، “البتّه حمایت دولت لازم است، نظارت دولت هم لازم است. ضوابطی وجود دارد که باید این ضوابط رعایت بشود؛ چه کسی باید مراقبت کند؟ دولت. بنابراین، نظارت دولت مطلقا قابل اغماض نیست؛ امّا نظارت غیر از دخالت کردن است. من شنیدم که در بعضی از شرکت‌هایی که دولت و بخش خصوصی شریک هستند، با اینکه سهم دولت سهم زیادی نیست، مدیریّت در اختیار دولت است؛ به نظر من این منطق ندارد. از همان شیوه‌های قانونی استفاده کنند، مدیریّت را به خود مردم و به خود سهامداران شرکت‌ها بسپارند” این بخشی از بیانات رهبر انقلاب در دیدار تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی است. موضع گیری تاکیدی رهبری در مورد دخالت دولت نشان می‌دهد که کار به بحران تبدیل شده است، بحران دخالت.

چالش اقتصاد دولتی

سالهاست از اقتصاد دولتی به عنوان ابر چالش یاد می‌شود. اگر تحریم‌ها بدین اندازه مشکل آفرین شده، بدلیل وجود شرکت‌های دولتی است. تحریم کنندگان بار‌ها اعلام کرده اند کاری به کار بخش خصوصی واقعی ندارند، اما هر کجا ردپای دولتی‌ها به چشم می‌خورد، تحریم‌ها با قوت و قدرت بیشتری ادامه می‌یابد، آتشی که دودش به چشم مردم می‌رود.

ناکارآمدی مدیریت دولتی

با نگاهی به شرکت‌های مصادره شده، متوجه می‌شویم که مدیریت دولتی تا چه اندازه به اقتصاد کشور زیان وارد کرده است. از آنجا که تا امروز هیچ مدیر دولتی بدلیل ناکارآمدی و زیان‌هایی که به بنگاه اقتصادی دولت وارد کرده، مورد بازخواست قرار نگرفته، مدیر سفارشی به وفور یافت می‌شود. حتی با چالش جدی مدیران پروازی رو به رو هستیم، مدیرانی که در ماه به صورت گذری سری به بنگاه اقتصادی می‌زنند، آن هم برای اینکه مجموعه به نداشتن مدیر متهم نشود.

عادت به سومدیریت

گرانی و تورم بیداد می‌کند و هیچ نظارتی هم در کار نیست. با هر کارشناس، صاحب نظر، نماینده مجلس و… که صحبت می‌کنیم، از سومدیریت سخن به میان می‌آورند. سومدیریت به اندازه‌ای عادی شده که گویا یکی از گزینه‌ها اداره کشور، سومدیریت است. بار‌ها شاهد بوده ایم که عملکرد مدیران دولتی از رییس جمهور تا وزیر و زیرمجموعه‌های کوچک‌تر با انتقاد شدید رو به رو شده و حتی کار به استیضاح کشیده شده و از محاکمه سخن به میان آمده، این در حالی است که هیچ مدیری پاسخگو نبوده و تاوان سومدیریت و انتخاب‌های سلیقه ای، حزبی و جناحی را نداده است.

سهم خواهی انتخاباتی

با نگاهی به انتصاب مدیران دولتی، متوجه می‌شویم که تا چه اندازه غیرمنطقی بوده است. کسانی که در ستاد‌های انتخاباتی عرق ریخته اند، پس از پیروزی یک فرد در انتخابات، سهم خواهی کرده و مقام گرفته اند. افرادی وزیر شده اند که هیچ سابقه و تجربه‌ای در زمینه مسوولیت مربوطه نداشتند، اما حس ششم خوبی داشتند و می‌توانستند حدس بزنند چه کسی راس کار می‌آید و در ستاد همان فرد کار کردند و البته مزد تلاش خود را هم گرفتند.

بخش خصوصی بدون تعارف

این همه ایراد و اشکال در مدیریت دولتی، اهمیت بخش خصوصی را نشان می‌دهد. بخش خصوصی با هیچ کس تعارف ندارد. در حالی شاهد حضور گسترده آقازاده‌ها در پست‌های مدیریتی هستیم، که بنگاه‌های خصوصی بدور از آقازاده هاست. اگرچه مالک بخش خصوصی فرزند، برادرزاده، خواهر زاده، برادرخانم و اقوام بسیاری دارد که از بیکاری رنج می‌برند، اما آنان را بکار نمی‌گیرد، زیرا سرنوشت بنگاه اقتصادی را مهم می‌داند. فرزندان بسیاری از کارفرمایان بخش خصوصی به خوش گذرانی مشغول هستند، اما کارفرما اختیار بنگاه اقتصادی را بدست او نمی‌سپارد، زیرا می‌داند لیاقت مدیریت و توان اداره بنگاه اقتصادی را ندارد، در نتیجه بنگاه اقتصادی را بدست مدیران توانمند می‌سپارد تا درآمدزایی کنند و پولی که مدیر توانمند از بنگاه اقتصادی تولید می‌کند، زیر دست بچه بی لیاقتش می‌ریزد.

خرد جمعی

بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی که گسترش یافته هستند، بدنبال خرد جمعی در مدیریت می‌روند که نتیجه آن تعریف هیات مدیره است. اعضای هیات مدیره که افرادی توانمند و مسلط به امور هستند، در قالب جلسات کارشناسی، افراد توانمندی را برمی گزینند که بتوانند به تولید و خلق ثروت بپردازند. هیات مدیره همواره بر عملکرد مدیر برگزیده نظارت می‌کند و در صورتی که اشتباهی از یک مدیر سر بزند، بازخواست می‌کنند. اگر هم عملکرد قابل دفاعی و تاثیرگذاری داشته باشد، به حمایت از او می‌پردازند. اعضای هیات مدیره با جدیت و دقت نظارت می‌کنند، اما هرگز وارد کار اجرا نمی‌شوند، زیرا بخوبی درک می‌کنند که نباید در کار مدیر دخالت کنند.

عملکرد درخشان نفت بندرعباس

یکی از مجموعه‌هایی که سالهاست بخوبی در عرصه تولید می‌درخشد، شرکت پالایش نفت بندرعباس است. ظرفیت اسمی پالایش نفت بندرعباس تا اواسط سال ۱۳۸۷ تولید ۲۳۲ هزار بشکه در روز بود که با اجرای طرح افزایش ظرفیت تولید روزانه این پالایشگاه به ۳۲۰ هزار بشکه در روز رسیده است. از محصولات اصلی این پالایشگاه می‌توان به نفت کوره و نفت گاز اشاره کرد. علاوه بر این بنزین موتور، گاز مایع، نفت سفید، گازوئیل، سوخت جت، نفت کوره و گوگرد از جمله محصولات تولید شده پالایشگاه بندرعباس هستند. محصولات این پالایشگاه بیشتر صادراتی هستند و همین مسئله به دلیل سودآوری بالا، این شرکت را از سایر پالایشگاه‌های کشور متمایز می‌کند. نفت گاز، خوراک قیرسازی، حلال ۴۰۲، VAC SLOPS، VAC.BOT، آیزوریسایکل و لوبکات سنگین از جمله محصولات دیگری هستند که در این پالایشگاه تولید می‌شوند.

انتصاب مدیر کارآمد

برای آنکه دلیل کارآمدی نفت بندرعباس را بدانیم، باید به انتصاب مدیر در این مجموعه توجه کنیم، هاشم نامور از فروردین ۱۳۹۰ حدود ۱۳ سال مسوولیت مدیرعاملی شرکت پالایش نفت بندرعباس را بر عهده داشت و طرح‌های توسعه مهمی از جمله راه اندازی طرح ارتقای کیفیت بنزین و نفت گاز و دستیابی به استاندارد سطح یورو، افزایش ۶۰ هزار بشکه‌ای ظرفیت پالایش پالایشگاه در دو مرحله با اجرای طرح‌های مبتکرانه و آغاز عملیات اجرایی طرح ارتقای کیفیت محصولات سنگین با محوریت تولید کک اسفنجی با تکیه بر دانش بومی در دوره مدیریت وی به انجام رسید.

جوانگرایی در دستور کار

اگرچه ثبات مدیریتی ارزش بسیاری دارد، اما تغییر مدیریتی به ویژه بکارگیری مدیر توانمند مسلط به دانش روز می‌تواند تحولات گسترده‌ای را رقم بزند. از سوی دیگر انتصاب مدیر جوان که سالهاست مورد تاکید مقام معظم رهبری و صاحب نظران قرار دارد، می‌تواند به پویایی مجموعه منجر شود. از سوی دیگر مدیر جدید بدنبال اثبات توانمندی خود، از هیچ کوششی فروگذار نیست، به ویژه آنکه بر مجموعه‌ای بزرگ منصوب شود. به همین دلیل و بسیاری موارد دیگر، هیات مدیره شرکت نفت بندرعباس تصمیم به تغییر مدیریت بعد از ۱۳ سال گرفت و احمد هاشمی را به عنوان مدیرعامل جدید شرکت پالایش نفت بندرعباس برگزید. احمد هاشمی پیش از این مدیرعامل پتروشیمی اصفهان بود و عضویت در هیات مدیره شرکت پالایش نفت اصفهان، عضویت در هیات مدیره پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند و مدیر عامل و عضویت در هیات مدیره شرکت کیمیا اسپیدی (نفت سپاهان) را در کارنامه کاری خود دارد. این سوابق هاشمی نشان می‌دهد که تسلط کاملی بر حوزه نفت و زیرمجموعه‌های آن دارد و می‌تواند وارث لایقی بر دوره مدیریت نامور باشد و ثبات مدیریتی در نفت بندرعباس را رقم بزند.

استقبال از انتخاب هیات مدیره

اگر بخواهیم در مورد انتخاب هیات مدیره نظر بدهیم، باید نگاه کلان مجموعه را در نظر بگیریم. بی شک کارگران با انصاف‌ترین گروه در یک بنگاه اقتصادی هستند. کارگران همواره خواستار ادامه فعالیت بنگاه اقتصادی هستند تا لقمه نان حلالی برای خانواده خود ببرند. در نتیجه کارکنان نفت بندرعباس بر انتصاب احمد هاشمی صحه گذاشتند و با امضای طوماری خطاب به جعفری رییس هیات مدیره شرکت پالایش نفت بندرعباس، از این انتصاب حمایت کردند. در طومار کارکنان به هیات مدیره آمده: اینجانبان امضاء کنندگان ذیل جمع کثیری (حدود سه هزار نفر) از کارکنان شرکت پالایش نفت بندرعباس، سالهاست در سنگر تولید فرآورده‌های نفتی به کشور و میهن اسلامی عزیزمان مشغول خدمت هستیم و از هرگونه جانفشانی و فداکاری در مسیر اعتلای اسلام وایران عزیز کوتاهی نکرده و نخواهیم کرد. کارکنان پالایش نفت بندرعباس از حضرتعالی و هیات مدیره محترم در خصوص انتخاب شایسته جناب آقای دکتر احمد هاشمی به سمت مدیرعاملی شرکت معظم پالایش نفت بندرعباس تقدیر و تشکر نموده و مراتب حمایت کارکنان را از مدیر عامل محترم اعلام می‌داریم. ان شاءالله در پرتو الطاف الهی و توجهات امام عصر (عج) و ائمه معصومین و حمایت‌های حضرتعالی و هیات مدیره و مدیر عامل محترم شاهد شکوفایی هر چه بیشتر پالایشگاه بندرعباس در عرصه نوآوری و تولید فرآورده‌های نفتی در کشور و عرصه‌های جهانی باشیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده + 13 =

دکمه بازگشت به بالا