سایر اخبار ویژه

بیمه آسیا بدنبال تحول آفرینی با بیمه‌های خرد

سیاستگذاری بیمه آسیا در توجه به بیمه های خرد می‌تواند مردم را نسبت به صنعت بیمه امیدوار کند.

به گزارش انیم به نقل از پول نیوز، برای آنکه یک مجموعه با موفقیت رو به رو شود، به برنامه ریزی نیاز دارد و برای داشتن برنامه، به مدیریتی نیاز است که چالش‌ها را بررسی کند، ظرفیت‌ها را در نظر بگیرد و بر اساس چالش‌ها و ظرفیت ها، برای آینده برنامه ارایه دهد. مهمتر آنکه برنامه‌ها قابلیت اجرایی داشته باشد و تیمی هماهنگی نسبت به اجرای آن برنامه اقدام کند.

رونمایی از شعار بادین

بیمه آسیا یکی از بنگاه‌های بزرگ اقتصادی است که در عرصه بیمه صاحب نظر است و جایگاه بالایی در این عرصه دارد، اما این جایگاه بسادگی بدست نیامده و در نتیجه سال‌ها برنامه ریزی، تجربه و عملکرد مثبت صورت گرفته است. اکنون نیز که مسعود بادین مدیریت بیمه آسیا را بر عهده دارد، برنامه‌های اجرایی قابل قبولی ارایه کرده که نتیجه آن در رونق این شرکت را شاهد هستیم. اما مدیرعامل شرکت بیمه آسیا از سیاستگذاری خود در این شرکت پرده برداشته و اعلام کرده: اولین شعارم در شرکت بیمه آسیا فروش بیمه نامه‌های خرد در صنعت بیمه بوده و تا امروز نیز همین شعار را دنبال می‌کنم.

اهمیت بیمه خرد

برای آنکه بدانیم شعار بادین تا چه اندازه اهمیت دارد و انتخاب این شعار تا چه اندازه هوشمندانه بوده، لازم است درک درستی از بیمه خرد داشته باشیم. بیمه خرد مفهوم به نسبت جدیدی است که باعث می‌شود اشخاص آسیب‌پذیر (دهک‌های پایین درآمدی) بتوانند ریسک‌های مختلفی را که در زندگی با آن مواجه هستند، مدیریت کنند.

جامعه هدف

برای آنکه بتوان از یک برنامه یا سیاستگذاری بیشترین بهره را گرفت، باید جامعه هدفی برای آن تعریف کرد و هرچقدر این جامعه هدف بزرگ و تاثیرگذارتر باشد، موفقیت در آن برنامه بیشتر خواهد بود. بیمه خرد بزرگترین جامعه را هدف گرفته به نوعی که بیشتر مشتریان بیمه‌های خرد، در سطوح پایین درآمدی قرار دارند و توان خرید بیمه‌های معمول و عادی را ندارند. برای مثال در کشور هند بیش از ۸۰ درصد مشتریان بیمه‌های خرد، خانوار‌های پر جمعیت (بیش از چهار نفر) هستند که به کشاورزی مشغول هستند و درآمد کمی دارند و به طور معمول یک فرد از اعضای خانواده بیمه نامه را برای تحت پوشش قرار دادن همه اعضا (در بیمه درمان و عمر) خریداری می‌کند. نکته مهم شرایط نامساعد زندگی خریداران بیمه‌های خرد است به نوعی که از نظر بیمه‌گری ریسک بالاتری را در مقایسه با میانگین ریسک جامعه به علت شرایط نامساعد بهداشتی، آموزشی و درآمدی دارند و این ویژگی‌های خاص بر نحوه ارزیابی ریسک و فروش تاثیر می‌گذارند.

نگاه مهربان بیمه خرد

بیمه خرد از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و به دلیل تاثیرگذاری گسترده‌ای که دارد، بیشتر مورد استقبال قرار گرفته، به نوعی که در این نوع بیمه با توجه به نیاز بیمه‌گذاران و خطراتی که با آن‌ها مواجه هستند، پوشش‌های مختلفی وجود دارد. برای مثال با توجه به مناطق مختلف جغرافیایی، ریسک‌های حوادث طبیعی نظیر سیل، توفان، خشکسالی یا زلزله تحث پوشش قرار می‌گیرند. به طور کلی پوشش‌های بیمه‌ای بیمه‌های خرد شامل هزینه‌های درمانی و بهداشتی، خطر فوت و از کار افتادگی بر اثر حادثه، خطر فوت یا بیمار‌ی‌های خطرناک نظیر مالاریا و ایدز، از دست دادن درآمد بر اثر پیری و کهولت سن، از دست دادن درآمد بر اثر خشکسالی، سیل، توفان، زلزله یا سایر حوداث طبیعی و از دست دادن دارایی (خانه، زمین و…) بر اثر توفان، سیل، زلزله یا سایر حوادث طبیعی می‌شود.

فرهنگسازی با بیمه‌های خرد

جامعه هدف بیمه خرد، خصوصیات و ویژگی‌های منحصر به فردی، چون پایین بودن سطح سواد، آگاهی نداشتن از مزایای بیمه، درآمد اندک و دسترسی محدود‌تر به امکانات ارتباطی و رسانه‌ای دارد، به همین جهت روش‌های بازاریابی و استفاده از سیستم توزیع و فروش ویژه‌ای را می‌طلبد که با فروش سایر بیمه‌نامه‌ها متفاوت است. این نوع بیمه نامه‌ها در بیشتر موارد از طریق عقد قرارداد گروهی با یک سازمان غیر‌دولتی (NGO) که نقش واسطه را ایفا می‌کند، به فروش می‌رسد. در‌این حالت موسسه یا سازمان یاد شده به عنوان واسطه حق بیمه‌ها را از طریق اعضای خود جمع‌آوری و به حساب شرکت بیمه واریز می‌کند و در فرآیند پرداخت خسارت نیز اقدامات لازم را انجام می‌دهد.

حمایت دولت از بیمه‌های خرد

به طور کلی شرکت‌های بیمه بازرگانی بیمه‌های خرد را عرضه می‌کنند و این نوع بیمه‌ها متفاوت از خدمات تامین اجتماعی یا سایر بیمه‌های دولتی است. اگر چه دولت به صورت مستقیم وارد عرضه این نوع خدمات نمی‌شود، اما چگونگی عرضه و سطح پوشش ریسک تا حدود زیادی تحت تاثیر خدمات و حمایت‌های دولت قرار می‌گیرد. در مجموع دولت‌ها از طریق سیاست گذاری کلان اقتصادی و عرضه خدمات حمایتی نظیر تامین اجتماعی بر دامنه فعالیت این نوع بیمه‌ها تاثیر می‌گذارند، اما ماهیت خاص‌این نوع بیمه‌ها و بیمه‌گذاران که به علت پایین بودن سطح سواد و عدم آگاهی از قوانین و مقررات قادر به دفاع از حقوق خود نیستند، نقش دولت را به عنوان ناظر و حافظ منافع بیمه گذاران (این نقش در کشور ما بر عهده بیمه مرکزی ایران قرار دارد) بسیار مهم می‌سازد بنابراین برای موفقیت در طراحی و عرضه چنین پوشش‌های بیمه‌ای در کشور لازم است که اصول نظارتی دقیقی تدوین شده و به دقت به مرحله اجرا درآیند.

استقبال در صورت آگاهی

با توجه به ظرفیت‌های قابل توجهی که بیمه‌های خرد دارد، انتظار می‌رود با استقبال قابل توجهی رو به رو شود، اما مشاهده می‌کنیم که هنوز مورد اقبال جدی قرار نگرفته و چنانچه بیمه آسیا بتواند بیمه‌های خرد را در بین مردم به ویژه دهک‌های پایین جامعه اجرایی کند، نگاه مردم به بیمه متحول خواهد شد و صنعت بیمه نیز به عنوان منبعی درآمدزا و تاثیرگذار در مدیریت چالش‌های مردم نقش آفرینی خواهد کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × پنج =

دکمه بازگشت به بالا