سایر اخبار ویژه

خط و نشان مدیریت جدید سایپا به بازار سیاه خودرو

فروش فوق العاده محصولات گروه خودروسازی سایپا به مناسبت عید فطر می‌تواند دهنه اسب رم کرده تورم را بکشد.

به گزارش انیم به نقل از پول نیوز، هنوز مدت زیادی نیست که مدیریت گروه خودروسازی سایپا تغییرات گسترده‌ای را شاهد بود. در آخرین روز‌های سال ۱۴۰۲ جواد توسلی مهر جایگزین محمدعلی تیموری شد. از آنجا که مدیریت تیموری در سایپا بسیار مثبت و موثر بود، این انتصاب، اما و اگر‌های بسیاری را دنبال داشت. تیموری در دوره مدیریت خود نه تنها رشد تولید را رقم زد، بلکه محصولات جدیدی را وارد بازار کرد که جانشین شایسته‌ای برای پراید بودند.

شوک‌های پی در پی

هنوز شوک تغییر یک باره مدیرعامل سایپا فروکش نکرده بود که زلزله مدیریتی در سایپا رخ داد. جواد توسلی مهر بی درنگ مدیران عامل ۶ شرکت “سازه گستر، ایسیکو، پارس خودرو، سایپا سیتروئن، زامیاد، رنا و سایپا یدک” را برکنار و افراد جدیدی را جایگزین آن‌ها کرد. این تغییرات سریع نشان داد که توسلی مهر با برنامه این مسوولیت سنگین را پذیرفته و برای تحقق برنامه‌هایی که در ذهن دارد، تیمی هماهنگ را برگزیده است، ذهنیتی که برای مردم توقع ایجاد می‌کرد.

دیدار‌های نوروزی

در حالی که جامعه در تعطیلات نورزی بسر می‌برد و کارکنان سایپا در تمامی سطوح از شرایط به وجود آمده بهره می‌بردند، مدیران تازه منصوب شده، جلسات کارشناسی برگزار کردند و آنچه از قبل برنامه ریزی کرده بودند، سیاست گذاری و برای اجرا ابلاغ کردند. مدیرانی که منصوب شده بودند، از ظرفیت خودروسازی سایپا باخبر بودند و به نظر می‌رسد بخوبی می‌دانستند چگونه ظرفیت‌های مغفول مانده را فعال کنند و به منصه ظهور برسانند.

شوک قیمت‌ها در بازار خودرو

سومدیریت، ضعف نظارت و رها کردن بازار از سوی دستگاه‌های نظارتی و مدیریتی، باعث شده تا مردم به گران شدن‌های بی حساب و کتاب عادت کرده و بدتر اینکه شوکه نمی‌شوند. از ابتدای سال دلار از مرز ۶۵ هزار تومان عبور کرد، سکه طلا به ۴۶ میلیون تومان رسید و کالا‌ها و خدمات دیگر را بدنبال خود بالا کشیدند. مردم انتظار داشتند مانند مدیریت دوره‌های گذشته، خودروسازان به بهانه نبود قطعه، خودرو‌ها را در انبار‌ها نگه دارند تا از بحران گرانی ارز و طلا، برای خود کیسه بدوزند. البته بازار سیاه خودرو نیز به تبعیت از گرانی‌های سلسله ای، شاهد گران شدن خودرو بود.

حرکت خلاف مسیر رود

اما سایپا برای آنکه تحول مدیریتی را به مردم اثبات کند، خلاف خودروسازان دیگر، اقدام به پیش فروش خودرو کرد، به نوعی که شرکت خودروسازی سایپا شرایط پیش فروش و فروش فوق العاده محصولات خود برای متقاضیان عادی ویژه عید سعید فطر را اعلام کرد. براساس اطلاعیه شرکت سایپا، چهار محصول اطلس G، ساینا S، کوییک GXR_L و سهند تیپ S به متقاضیان پیش فروش می‌شود. نکته مهمی که مدیران جدید سایپا تدارک دیدند، زمان تحویل خودروهاست. سایپا اعلام کرده تحویل خودرو‌ها نهایت ۹۰ روزه است که البته برای برخی خودرو‌های دیگر زمان تحویل دورتری در نظر گرفته شده است.

فروش از یکشنبه

از انجا که گروه خودروسازی سایپا زمان تنظیم درخواست را به مناسبت عید فطر تعیین کرده بود، اعلام کرد: متقاضیان از ساعت ۱۱ صبح روز یکشنبه ۱۹ فروردین ماه تا تکمیل ظرفیت می‌توانند با ورود به سایت saipa.iranecar.com نسبت به ثبت نام و انتخاب نوع خودرو اقدام کنند. مشتریان می‌توانند قبل از تاریخ اعلام شده به سایت مراجعه و پس از ثبت نام اطلاعات شخصی و دریافت کد کاربری و رمز عبور اقدام کنند.

مزایای این پیش فروش

اقدام سایپا در پیش فروش خودرو چند مزیت ویژه دارد. اول اینکه فشار تورم به بازار‌های دلار و طلا را می‌گیرد و بخشی از مردم به جای آنکه نقدینگی خود را در سیاه بازار ارز چهار راه استانبول یا سبزه میدان طلا به جریان بیندازند، صرف خرید خودرو می‌کنند. از سوی دیگر تلاطم بازار خودرو کنترل می‌شود و آن‌هایی که برای خرید خودرو دست و پا می‌زدند تا به تورم در قیمت خودرو منجر شود، به پیش خرید خودرو روی می‌آورند، اقدامی که باعث آرامش در بازار خودرو می‌شود. نکته دیگر اینکه مدیران جدید سایپا با فروش خودرو آن هم یک ماه پس از تصدی پست‌های مدیریتی، توانسته اند چند مدل خودرو را در بازار عرضه کنند که قدرت نمایی مدیران جدید است. امید آنکه این روند با قوت و قدرت بیشتری جریان داشته باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × پنج =

دکمه بازگشت به بالا