سایر اخبار ویژه

احساس مسوولیت فولاد مبارکه در اوج

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی پروژه «مدیریت بازچرخانی آب» را نکته ای مهم توصیف کرد و گفت:احساس مسوولیت فولاد مبارکه در اوج قرار دارد.

به گزارش انیم به نقل از پول نیوز، کشور ما در منطقه گرم و خشک قرار دارد و بدتر اینکه چندین سال است با چالش جدی خشکسالی رو به رو شده است. در این شرایط برخی صنایع آب بر با چالش جدی رو به رو شده اند. این چالش هنگامی بیشتر خودنمایی می‌کند که با اعتراض مردم ساکن در حاشیه صنعت رو به رو شود.

کشاورزی در صدر مصرف

یکی از صنایع آب بر، صنعت فولادسازی کشور است. اگرچه فولادسازی از ظرفیت بالایی در اشتغالزایی و رونق اقتصادی برای منطقه برخوردار است، اما با مخالفت و اعتراض کشاورزان رو به رو می‌شود، اعتراضی که به هیچ عنوان منصفانه نیست. آمار‌ها حکایت از آن دارد که در کشور ایران سهم مصرف آب در بخش کشاورزی حدود ۹۰ درصد، شرب ۸ درصد و صنعت و معدن ۲ درصد است، آماری که اعتراض‌ها را غیر منطقی نشان می‌دهد. بنابر این اگر قرار باشد مدیریت آب صورت بگیرد، باید بخش کشاورزی این مدیریت را انجام دهد و اگر قرار به اصلاح الگوی مصرف باشد، بخش کشاورزی باید الگوی خود را اصلاح کند.

مدیریت صنعت

با وجود آنکه فشار صنعت بر مصرف آب کمتر از دیگر بخشهاست، اما بدلیل فشار‌های گوناگون از بخش‌های متعدد، مصرف آب را با جدیت مدیریت می‌کند به نوعی که رتبه‌های داخلی و جهانی را در کسب مدیریت زیست محیطی به خود اختصاص می‌دهد.

احساس مسوولیت

یکی از مهمترین فولادسازی‌های ایران که در زمینه مدیریت آب بخوبی فعالیت می‌کند و سابقه درخشانی دارد، فولاد مبارکه است. این فولادسازی به اندازه‌ای احساس مسوولیت دارد که مورد توجه و تایید جهانی قرار گرفته است. پروژه «مدیریت بازچرخانی آب و استفاده از پساب‌های شهری جوامع محلی» فولاد مبارکه مورد توجه قرار گرفت، زیرا برای نخستین بار به دلیل تأثیر در مدیریت پایدار منابع آبی و ایجاد ارزش مشترک با جامعه، به‌عنوان یکی از ۵ پروژه برتر این دوره در بین نامزد‌های نهایی در بخش جایزه «مدیریت تعالی در پایداری» در جمع فولادسازان بزرگ جهان معرفی شد. این پروژه با اقبال انجمن جهانی فولاد قرار گرفت.

اقدامات بی نظیر

در این رابطه مدیرعامل فولاد مبارکه با اعلام اینکه بخش آب از دغدغه‌های مهم و به‌حق جامعه است گفت: سرمایه‌گذاری‌ها و اقدامات مهمی از سوی فولاد مبارکه انجام شده که در دنیا نظیر ندارد. محمدیاسر طیب‌نیا در تشریح اقدامات صورت گرفته در زمینه آب گفت: حاصل اقدامات فولاد مبارکه کاهش میزان برداشت آب خام از رودخانه از ۱۶.۵ مترمکعب در بدو تأسیس به ۲.۲ مترمکعب به ازای هر تن تختال در حال حاضر و ثبت یک رکورد جهانی در صنعت فولاد است. وی با یادآوری موفقیت در کسب جایزه پایداری ESG گفت: پس از کسب جایزه پایداری، پروژه مدیریت پایدار آب در کارخانه فولاد مبارکه به‌عنوان یکی از ۵ پروژه برتر صنعت فولاد جهان در حوزه پایداری توسط انجمن جهانی فولاد معرفی شد که گویای تعهد و موفقیت این شرکت در حرکت به سمت توسعه پایدار است.

فولاد مبارکه دوستدار جامعه

طیب نیا با تأکید بر اینکه دستاورد‌های فولاد مبارکه در همه زمینه‌ها ازجمله پروژه‌های انجام‌شده در بخش محیط‌زیست، آب، انرژی و مسئولیت‌های اجتماعی باید به‌خوبی برای جامعه و ذی‌نفعان تبیین شود، گفت: آحاد جامعه باید بدانند فولاد مبارکه به‌عنوان دوستدار جامعه همواره خود را متعهد و مسئول می‌داند و پیشران توسعه، رشد و تعالی کشور است. مدیرعامل فولاد مبارکه گفت: مدیران و کارکنان فولاد مبارکه برای عزت و سربلندی ایران اسلامی تمامی تلاش خود را در همه عرصه‌های تولید، توسعه، نوآوری و عمل به مسئولیت‌های اجتماعی به کار خواهند بست.

اهمیت مدیریت آب

در این رابطه عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بر اهمیت مدیریت مصرف آب در کشور تاکید کرد و گفت: در شرایطی که مردم از کم ابی رنج می‌برند، این وظیفه همگانی است که نسبت به مدیریت مصرف آب اقدام کند. شهباز حسن پور با اعلام اینکه در بسیاری از مناطق کشور، مردم برای آب آشامیدنی با مشکل رو به رو هستند گفت: اگر در هر گوشه از کشور مصرف آب مدیریت شود، گام بزرگی برای دسترسی مردم به آب آشامیدنی در نقاط دیگر است. نماینده سیرجان در خصوص مصرف آب در بخش کشاورزی گفت: اینکه کدام بخش بیشترین آب را مصرف می‌کند، تاثیری در اصل ماجرا ندارد، اما نکته مهم این است که باید مدیریت شود که البته مدیریت به این سادگی‌ها و بسرعت امکان پذیر نیست.

دنبال مقصر نگردیم

حسن پور در خصوص مدیریت فولاد مبارکه در مصرف آب گفت: واقعیت این است که فولاد سازی‌ها آب قابل توجهی مصرف می‌کنند، اما سهم فولادسازی‌ها از آب مصرفی کشور در مقایسه با دیگر بخش‌ها زیاد نیست. حسن پور با تاکید بر اینکه نباید برای فرار از واقعیت دنبال مقصر بگردیم گفت: بار‌ها اعلام می‌شود که کشاورزی بیشترین مصرف آب را دارد، اما، چون بخش کشاورزی متولی مصرف آب ندارد و کسی مدیریت آن را قبول نمی‌کند، همچنان شاهد افزایش مصرف آب در بخش کشاورزی هستیم.

ضرورت الگوگیری

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر اینکه هر شرکت یا بخشی احساس مسوولیت کند، در زمینه مدیریت آب اقدام می‌کند گفت: فولاد مبارکه مسوولیت مستقیمی در زمینه آب ندارد، اما احساس مسوولیت ملی باعث شده تا با صرف هزینه‌های شخصی، نسبت به مدیریت مصرف آب اقدام کند. حسن پور با تاکید بر اینکه احساس وظیفه ملی باید در دستور کار همه قرار گیرد گفت: اگر فولاد مبارکه با هزینه شخصی در زمینه مدیریت مصرف آب اقدام کرده و رتبه جهانی بدست آورده، باید دیگر بخش‌های صنعت و کشاورزی نیز در این زمینه اقدام کنند و دنبال فولاد مبارکه گام بردارند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 + دو =

دکمه بازگشت به بالا