سایر اخبار ویژه

نگاه مهربان بانک قرض‌الحسنه مهر ایران به متقاضیان وام

پرداخت بیشترین تسهیلات در سال ۱۴۰۲ نشان گر نگاه مهربان بانک قرض‌الحسنه مهر ایران به متقاضیان وام است.

به گزارش انیم به نقل از پول نیوز، “هیچ کس از پول بدش نمی‌آد” این جمله‌ای است که از مرز ضرب المثل گذشته و به یک خرده فرهنگ تبدیل شده است. البته اگر واقع بینانه ببینیم، پول از ضرب المثل و خرده فرهنگ عبور کرده و به یک مطالبه عمومی تبدیل شده است. بی ارزش شدن پول ملی و شکست در برابر دلار، واقعیتی دردناک است که همه روز ذهن مردم را درگیر خود کرده است. مردم به اندازه‌ای برای پول ارزش و جایگاه قایل هستند که باورد‌ها و دیدگاه‌های عمومی تغییر کرده و همه چیز در قالب پول تعریف می‌شود.

گرفتن تسهیلات

از آنجا که روز به روز بر بی ارزش شدن پول ملی افزوده می‌شود، مردم ترجیح می‌دهند هرچه سریعتر ریال را به دلار یا کالا تبدیل کنند. نه تنها مردم ترجیح می‌دهند هر پولی که بدست می‌آورند، در اولین فرصت به دلار، طلا، خودرو، خانه یا هر کالای دیگری تبدیل کنند، بلکه از زمین و زمان پول قرض می‌گیرند تا کالا‌ها را قبل از گران شدن، خریداری کنند. این تفکر و رویکرد باعث شده تا وام گرفتن به یک فرهنگ تبدیل شود و از آنجا که مردم به یکدیگر وام نمی‌دهند، دریافت تسهیلات از بانک‌ها تقویت شده است.

چالش‌های وام گرفتن

اگر چه مردم اصرار زیادی برای گرفتن وام دارند، اما بانک‌ها بدین سادگی وام نمی‌دهند. باید سپرده گذاشته باشی، چندین ماه از سپرده گذاری گذشته باشد، دو برابر سپرده وام می‌دهند، باید ضامن معتبر کارمند دولتی داشته باشی، وثیقه معتبر دو برابر میزان وام بسپاری و خلاصه آنکه جان بدهی تا وام بگیری. البته اگر ارتباط نسبی یا سببی با یکی از کارکنان بانک در یکی از شعب هم داشته باشی، کفایت می‌کند.

بهره‌های سنگین

آن‌هایی که وام می‌گیرند، تازه با چالش جدی رو به رو می‌شوند. نه تنها باید اقساط سنگینی بپردازند، بلکه با توجه به زمان بازپرداخت، باید مبالغ سنگینی بابت بهره بپردازند و اگر گره‌ای در زندگی پیش بیاید و شخص وام گیرنده نتواند یکی از اقساط را بپردازد، ناچار می‌شود با بهره مرکب آن را بپردازد که بسیار اسفبارتر می‌شود.

بی توجهی به قرض الحسنه

از آنجا که سالهاست سعی می‌شود نظام بانکی بر اساس عقود اسلامی فعالیت کند، اما در عمل چنین اتفاقی رخ نمی‌دهد. اینکه بانک‌ها برای دادن تسهیلات مشتری را وادار کنند مبلغی به عنوان سپرده چندین ماه در بانک بلوکه شود یا بخشی از سپرده باقی بماند و بسیاری موارد دیگر با آنچه در نظام بانکی اسلامی تعریف می‌شود، مغایرت دارد که بار‌ها از سوی چهره‌های مذهبی مورد انتقاد قرار گرفته است.

تاسیس بانک قرض الحسنه

از آنجا که بار‌ها بر سنت قرض الحسنه در نظام بانکی تاکید شد و حتی حساب‌هایی در قالب قرض الحسنه افتتاح شد، اما هرگز نتوانست سنت قرض الحسنه را تبلیغ و مردم را به سوی این مهم تشویق کند تا آنکه مقرر شد بانک قرض‌الحسنه مهر ایران با محوریت قرض الحسنه فعالیت خود را آغاز کند. مهر ایران به اندازه‌ای با استقبال رو به رو شد که در مدت کوتاهی توانست ده‌ها میلیون نفر از مردم ایران را قانع کند تا در این بانک حساب بازکنند. این حجم از استقبال باعث افزایش سرمایه و تسهیلات دهی بانک قرض الحسنه مهر ایران شد به نوعی که بانک قرض‌الحسنه مهر ایران اعلام کرد بیشترین تعداد وام پرداختی در سال ۱۴۰۲ را به خود اختصاص داده است.

پرداخت نزدیک به ۴ میلیون وام

اگر سپرده گذاران رشد چشمگیری داشته، باید عملکرد بانک قرض الحسنه مهر ایران بررسی شود تا دلیل این استقبال مشخص شود. این بانک اعلام کرده در سال ۱۴۰۲ بیش از ۳ میلیون و ۸۵۰هزار فقره وام قرض‌الحسنه پرداخت کرده و وام‌های پرداختی بانک در سال ۱۴۰۱ نیز بیش از ۳ میلیون فقره بوده است.

رکوردزنی دو ساله

عملکرد بانک قرض الحسنه مهر ایران زمانی مشخص می‌شود که بدانیم این بانک برای دومین سال پیاپی است که موفق می‌شود بیشترین تعداد وام‌های پرداختی در سطح شبکه بانکی کشور را به خود اختصاص دهد. مبلغ وام‌های پرداختی بانک نیز با رشد ۸۸ درصدی در سال گذشته به مبلغ ۲۱۴ همت رسیده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 + سه =

دکمه بازگشت به بالا