سایر اخبار ویژه

سایه مهر سینا بر سر مشتریان بدحساب

طرح بخشودگی جرایم دیرکرد بازپرداخت اقساط در بانک سینا با عنوان مهر سینا تمدید شد.

به گزارش انیم به نقل از پول نیوز، در شرایطی که بحران اقتصادی ناشی از تورم لجام گسیخته همه چیز را به چالش کشیده، مدیریت بر امور برای تمامی اقشار جامعه با مشکل رو به رو شده است. قیمت‌ها لحظه‌ای بالا می‌رود و هیچ نظارتی بر بازار وجود ندارد. دلار بر ریل ارزش، پله‌های ترقی را چندتا یکی طی می‌کند و ریال را به پایین‌ترین سطح ممکن کشیده، به نوعی که آبرویی برای پول ملی باقی نمانده است.

بحران بی ارزش شدن ریال

اما بی ارزش شدن روز افزون پول ملی، برای همه اقشار جامعه بحران آفرینی می‌کند. در این بین مردمی که برای فعالیت‌های سالم اقتصادی سرمایه گذاری کرده اند، بیش از همه زیان دیده اند. از بین این مردم، بنگاه‌های اقتصادی که با رویکرد تولید پا به عرصه گذاشته اند، ناامید از آینده، نگران شرایط به وجود آمده هستند. آنان در شرایطی تصمیم به تولید گرفتند، که دلار ۴۷ هزار تومان و بر این مبنا قرارداد همکاری بستند، اما یک باره دلار به ۶۵ هزار تومان رسیده و بحران ورشکستگی یا زیان‌های کلان را پیش روی کارفرمایان قرار داده است.

تامین نقدینگی

از آنجا که نقدینگی جدی‌ترین چالش برای کارفرمایان و تولیدکنندگان است و امکان تامین اعتبار برای رونق و حتی ادامه مستمر تولید وجود ندارد، کارفرمایان ناچار می‌شوند برای تامین نقدینگی مورد نیاز، به نظام بانکی متوسل شوند تا سرمایه در گردش را با تسهیلات بانکی جبران کنند.

چالش تسهیلات

در این شرایط کارفرمایان با دو چالش بزرگ رو به رو هستند. اول اینکه بتوانند بانک‌ها را مجاب کنند تسهیلات برای تامین سرمایه بنگاه اقتصادی را بپردازند. قانع کردن بانک به سودده بودن تولید یک چالش و تامین وثیقه چندین برابر میزان تسهیلات چالش دیگری است که کارفرمایان با آن رو به رو هستند. اما مشکل از زمانی اغاز می‌شود که موعد پرداخت اقساط تسهیلات فرا می‌رسد. از یک سو عدد بالای اقساط و از سوی دیگر بی ارزش شدن پول ملی و رکود اقتصادی، تمامی حساب و کتاب‌های کارفرمایان را بر هم می‌ریزد و در این شرایط تنها چیزی که کارفرمایان را ازار می‌دهد، ناتوانی در پرداخت تسهیلات است. اینکه کارفرمایان توان پرداخت تسهیلات را ندارند، یک چالش، اما بهره مرکب چالش بزرگتری که روزگار را بر تولید و تولیدکننده سیاه کرده، به نوعی که امروزه کارفرمایان بسیاری بدلیل ناتوانی در پرداخت تسهیلات، در زندان‌ها به سر می‌برند.

کارفرمایان درانتظار گذشت

در شرایطی که کارفرمایان با این چالش‌های بزرگ رو به رو هستند، انتظار درک شرایط از سوی بانک‌ها را دارند. کارفرمایان انتظار دارند وقتی سالهاست رهبر انقلاب حرکت کشور را بر تولید سیاست گذاری می‌کنند، دستگاه‌های مربوطه نسبت به این مهم درک داشته و در راستای توجه به سیاستگذاری رهبری، ارادت خود را به انقلاب و اثبات ولایتمداری در عمل نشان دهند که در این بین بانک‌ها نقش برجسته‌ای دارند.

مهر سینا در بحران‌ها

یکی از بانک‌هایی که در مسیر مهربانی با تولید و تولیدکننده گام‌های جدی برداشته، بانک سینا است. این بانک در پرداخت تسهیلات تولید با جدیت عمل کرده و بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی از تسهیلات دریافتی بانک سینا توانسته اند تولید را گسترش دهند. اما در این بین بنگاه‌های بسیاری هم هستند که در واقع توان پرداخت اقساط تسهیلات را ندارند. به همین دلیل بانک سینا بادرک درست از شرایط این تولیدکنندگان واقعی و در تکریم تولید در مقابل دلالی، اعلام کرد که مهلت بهره‌مندی از طرح «مهر سینا» در بانک سینا با موضوع بخشودگی جرایم دیرکرد تمدید شد.

بخشودگی جرایم

بانک سینا اعلام کرده با هدف مساعدت با مشتریانی که در سررسید‌های تعیین‌شده موفق به پرداخت دیون تسهیلاتی خود نشده‌اند، مهلت زمان اجرای طرح «مهرسینا» که در راستای بخشودگی جرایم بازپرداخت اقساط مشتریان بانک اجرا می‌شود را تا تاریخ ۳۱ اردیبهشت‌ماه سال جاری تمدید کرد.

تسویه، شرط بخشودگی

البته بانک سینا این بخشودگی را با هدف کاهش مطالبات تعریف کرده تا هم کارفرمایان از این بخشودگی سود ببرند و هم بانک به مطالبات خود دست یابد. بر این اساس، آن گروه از دریافت‌کنندگان تسهیلات در بانک سینا که موفق به پرداخت اقساط خود در موعد مقرر نشده‌اند، در صورت تسویه کامل بدهی‌های خود تا تاریخ ۳۱ اردیبهشت‌ماه سال ۱۴۰۳، مشمول بخشش کامل جرایم تاخیر و تعدیل در سود پس از سررسید دین، خواهند شد.

مدیریت مطالبات م.م

نکته مهمی که در بررسی این بخشودگی‌ها مشاهده می‌شود، تاثیرات مثبت در تراز مالی بانک سینا است به نوعی که طرح مهر سینا که از بهمن‌ماه سال گذشته در بانک سینا اجرایی شده، تأثیرات مطلوبی را در کاهش میزان مطالبات پرونده‌های مشکوک‌الوصول این بانک به همراه داشته است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 2 =

دکمه بازگشت به بالا