سایر اخبار ویژه

رزومه افتخار آفرینی های سایپا در سبد وزارت صمت

دست یابی به رکوردهای تولید، رسیدن به اعداد جدید ناشی از فروش، محصولات جدید به ویژه رویکرد برقی کردن خودروها باعث شده تا سایپا به افتخاری برای وزارت صمت تبدیل شود.

به گزارش انیم به نقل از پول نیوز،وزارت صنعت، معدن و تجارت از گستردگی قابل توجهی برخوردار است. اصرار بر فاصله گرفتن از اقتصاد نفتی زمانی بخوبی محقق می شود که زیرمجموعه های وزارت صمت بخوبی عمل کنند. یکی از مهمترین زیرمجموعه های وزارت صمت، صنعت خودرو است. گردش مالی صنعت خودرو به اندازه ای بالاست که به تنهایی می تواند مصداقی بر رونق اقتصادی باشد.

نقش خودرو در رونق اقتصادی

خودرو نقش برجسته ای در تولید، گردش مالی، اشتغالزایی، نوآوری و… دارد. برای اثبات این ادعا کافی است بدانیم یک خودرو حدود ۳۰۰۰۰ قطعه از قبیل لوازم یدکی، لوازم بدنه و متعلقات، لوازم برقی و الکترونیکی دارد که هر قطعه بوسیله لوازم اتصال از قبیل انواع پیچ و خار به قطعات دیگر خودرو متصل می شود. اما تمامی این قطعات بوسیله خودروسازان تولید نمی شود، بلکه بسیاری از قطعات به صورت قطعات سفارشی به شرکتها و کارخانه های دیگر سفارش داده می شود که بیانگر این مهم است که چرخهای خودرو، چرخهای بسیاری از صنایع را به حرکت در می آورد.

چاقوی دولبه خودرو

خودرو به اندازه ای اهمیت دارد که همچون چاقوی دولبه عمل می کند. بهبود کیفیت و کمیت در تولید خودرو، باعث می شود تمامی دستگاههای مرتبط با افتخار از شرایط موجود سخن بگویند و اگر عملکردها ضعف داشته باشد، تیغ تند انتقاد را متوجه دستگاههای مرتبط می کند. البته خودرو به اندازه ای حساسیت ایجاد کرده که حامیان و منتقدان بسیاری، با استفاده از این صنعت، به شهرت رسیده اند. حمایت یا انتقاد از صنعت خودرو باعث می شود واکنش های جدی و تندی در موافقت یا مخالفت با فرد و مطلب مطرح شده صورت پذیرد.

سربلندی وزارت صمت

بی شک سایپا با تنوع محصولات، نوآوری، قیمت مناسب و بسیاری گزینه های دیگر، در صدر صنعت خودروسازی کشور قرار دارد، وضعیتی که باعث شده مدیرکل دفتر صنایع خودرویی وزارت صمت به این مهم اعتراف کند. عبدالله توکلی‌لاهیجانی با تاکید بر اینکه خودروسازان از طریق توسعه محصول و استفاده از فناوری‌های نوین می‌توانند خودروهای کیفی و رقابت پذیر تولید کنند گفت: یکی از اقداماتی که گروه خودروسازی سایپا با جدیت در حال پیگیری است، توسعه محصول است، به عنوان مثال خودروی سهند که با همت متخصصان این مجموعه طراحی و تولید شده، به زودی به بازار عرضه خواهد شد.

آرامش بازار

مدیرکل دفتر صنایع خودرویی وزارت صمت با بیان اینکه توسعه محصول از سوی گروه سایپا،‌ از اقدامات موثر در رشد و ارتقای صنعت خودرو، آرامش بازار خودرو و کسب رضایت مردم است،‌ گفت: به هر میزان که خودروسازان در مسیر توسعه محصول تلاش کنند، به همان اندازه می‌توان بر زنجیره ارزش خودرو اثر گذاشت و از مونتاژ کاری و وابستگی به خارج از کشور فاصله گرفت.

خودرو برقی در دستور

مدیرکل دفتر صنایع خودرویی وزارت صمت با اشاره به تولید و واردات خودروهای برقی و رویه‌ای که گروه سایپا در حال طی کردن است گفت: پروژه‌های مختلفی در زمینه برقی‌سازی حمل و نقل عمومی، تولید و واردات خودروهای برقی توسط خودروسازان داخلی تعریف شده و مهندسان در حال فعالیت در این خصوص هستند.او گفت: تولیدکنندگان خودرو، در مورد فناوری‌های نوین صنعت خودرو می‌توانند رویکردهای متعددی را پیگیری کنند. این رویکردها شامل ‌برقی‌سازی، خودروهای متصل، همجوشی داده‌ها و خودروهای حمل و نقل اشتراکی و خودران است. توکلی لاهیجانی افزود: حرکت به این سمت چهره خودروسازی کشور را تغییر می‌دهد و حتی این فرصت را فراهم می‌کند که خودروسازان کشورمان در بازارهای جهانی نقش آفرین شوند.

چشم انداز خوب

عملکرد مناسب خودروسازان باعث می شد تا وزارت صمت با اطمینان خاطر بیشتری سخن بگوید به نوعی که مدیرکل دفتر صنایع خودرویی وزارت صمت با تاکید بر اینکه چشم‌انداز خوبی در انتظار صنعت خودرو کشور است گفت: از ابتدای دولت سیزدهم، ‌توانسته‌ایم از مسیرهای سخت صنعت خودرو عبور کنیم و در حال حاضر ضمن فاصله گرفتن از تولید شکننده سال‌های گذشته به تولید حدود یک میلیون دستگاه خودرو دست یافته ایم.

60 همت درآمد 9 ماهه

با وجود انتقادهایی که علیه خودروسازان صورت می گیرد، آمارها چیز دیگری می گویند، آمارهایی که بیانگر انتقادهای غیر منصفانه است. آمار تولید و فروش سایپا نه تنها برای سهامداران، بلکه برای خریداران خودرو نیز امیدوار کننده است و در صورت ادامه این روند، بنابر قولی که محمدعلی تیموری مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا داد، بزودی قیمت کارخانه و بازار آزاد خودروهای سایپا یکی خواهد شد و خودروهای سایپا از چرخه قرعه کشی بیرون می رود. آمارها نشان می دهد که شرکت سایپا در 9 ماه منتهی به آذرماه سال جاری، از فروش محصولات خود حدود 60 هزار میلیارد تومان درآمد کسب کرد که 8623 میلیارد تومان آن در آذرماه محقق شده است.

رشد 37 درصدی

برای آنکه عملکرد سایپا مورد بررسی دقیق قرار گیرد، باید عملکرد در حوزه تولید و مالی مورد بررسی و مقایسه قرار گیرد. آمارها حکایت از آن دارد که مبلغ درآمد این شرکت در مدت یاد شده در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 37 درصد رشد داشته است. فروش آذر سال جاری نیز نسبت به آذر 1401، با 37 درصد رشد همراه بود. درآمد شرکت بیشتر از محل فروش گروه ایکس 200 بوده و مقدار تولید محصولات نیز در 9 ماهه با رشد 29 درصدی همراه بوده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه − چهار =

دکمه بازگشت به بالا