سایر اخبار ویژه

هدایت سرمایه‌های سرگردان به اقتصاد مولد در بستر مناطق آزاد

به گزارش انیم به نقل از پول نیوز، اقتصاد در بخشهای گوناگون صنعت، کشاورزی و خدمات تعریف می شود که هر کدام از این بخشها، زیر مجموعه های بسیاری دارد. اما مجموعه ای از تمامی بخشهای اقتصادی، در یک منطقه جغرافیایی اجرا می شود. این مناطق جغرافیایی از یک محله تا روستا، شهر، کشور و قاره گسترده می شود که هر کدام با توجه به ظرفیت ها و جایگاههایی که دارند، به ظهور می رسند. اما بخشهای دیگری با توجه به ظرفیت های موجود تعریف می شوند که هر کدام کارایی متفاوتی دارند. یکی از بخشهای مهم جغرافیایی، مناطق آزاد هستند. مناطق آزاد اگرچه زیرمجموعه کشورها هستند، اما به واسطه ویژگی های خاصی که دارند و نقش هایی که می توانند در اقتصاد ایفا کنند، جایگاه، شخصیت و قوانین ویژه ای دارند تا بتوانند بدور از بروکراسی های اداری، نسبت به دیگر قسمت ها چابک تر عمل کنند.

 

کارامد کردن مناطق آزاد

نکته مهمی که برای کارآمد شدن مناطق آزاد وجود دارد، معرفی و شناساندن ظرفیت ها و پتانسیل های مناطق آزاد بخصوص در حوزه های سرمایه گذاری و گردشگری در داخل و خارج کشور است که تحقق این رویکرد در ایران، یکی از مهمترین دغدغه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های مسوولان دبیرخانه شورایعالی‌ مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و مدیران مناطق آزاد است.

 

تلاش بیشتر

بی شک شرایط مناطق آزاد ایران با دیگر کشورهای جهان تفاوت های چشمگیری دارد. کینه توزی های دشمنان نظام در ایران باعث شده با محدودیت های جدی رو به رو شویم و نتوانیم همچون دیگر کشورها، بسادگی در عرصه های اقتصادی فعالیت کنیم. به همین دلیل لازم است بیش از دیگر کشورها بر تلاشهایمان بیفزاییم، رویکردی که از اولین روزهای پیروزی انقلاب در دستور کار مسوولان قرار گرفته است.

 

چوب لای چرخ

پس از آنکه خودکفایی، قطع وابستگی و استقلال با جدیت در دستور کار نظام قرار گرفت، دشمنان تلاش کردند با ابزارهای گوناگون چوب لای چرخ مدیریت کشور بگذارند که ساده ترین روش یعنی تهاجم نظامی را در دستور کار قرار دادند که 8 سال جنگ تحمیلی را رقم زد. اما پس از آنکه این حربه با شکست رو به رو شد، روشهای دیگری همچون جنگ اقتصادی با جدیت دنبال شد که جدی ترین آنها، بکارگیری ابزار تحریم بود، روشی که چالشهای بسیاری در عرصه معیشت مردم ایجاد کرد.

 

توجه و تمرکز بر رشد تولید

درک درست مسوولان به ویژه دوراندیشی های مقام معظم رهبری، این روش تهاجمی را خنثی کرد به نوعی که نامگذاری سالها با محوریت تولید، بیانگر این درایت است. ادامه این دوراندیشی نامگذاری مهار تورم و رشد تولید برای سال‌۱۴۰۲ از سوی مقام‌معظم رهبری بود که ضرورت توجه و تمرکز تمامی فعالان و تصمیم‌سازان کشور به حل مشکل اساسی تورم و تحقق رشد تولید را تکلیف و دوچندان کرد.

 

نقش سرمایه و سرمایه گذار

از آنجا که سرمایه و سرمایه گذاری در رشد تولید و مهار تورم نقش ویژه ای دارد، مناطق آزاد نیز در این مسیر گام های بلندی برداشتند که بهترین ابزار برای تحقق این مهم، بکارگیری نهایت استفاده از نمایشگاهها بود. در این رابطه شاهد حضور فعال و موثر مناطق آزاد و ويژه اقتصادی در ۹ دوره نمایشگاه کیش اینوکس بودیم که معرفی بسته های آماده سرمایه گذاری در این مناطق، اقدامی مدبرانه و عالمانه بود، اقدامی که بنابر اعتراف مسوولان، دستاوردهای تاثیرگذاری برای مناطق آزاد و البته اقتصاد کشور داشته است.

 

توجه به بخش خصوصی

از آنجا که سالهاست اقتصاد دولتی با انتقاد شدید مواجه و توجه به بخش خصوصی با جدیت مطرح می شود، یکی از موثرترین راهکارها برای تحقق شعار سال، ایفای نقش بیشتر بخش‌خصوصی و مردم در کنار بخش دولتی و جذب و هدایت سرمایه‌های سرگردان به مسیر اقتصاد مولد است که نقش کارشناسان و دست‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اندرکاران اقتصادی کشور بیش از پیش مهم و تاثیرگذار است.

 

نمایشگاه ابزار پیوند

برای آنکه هم افزایی بین بخشهای دولتی و خصوصی شکل بگیرد، لازم است فرصتی برای شناخت طرفین ایجاد شود که نمایشگاه بهترین ابزار پیوند است. کیش اینوکس که در 9 دوره سابقه درخشانی در برقراری ارتباط موثر داشته، دهمین دوره را به‌عنوان بزرگ‌ترین و موثرترین رویدادهای اقتصادی کشور، در مرکز نمایشگاه‌های بین‌المللی و مرکز همایش‌های بین‌المللی جزیره کیش برگزار کرد.

 

تعامل در اوج

همزمانی دهمین نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک، بیمه و خصوصی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌سازی و نمایشگاه معرفی فرصت سرمایه‌گذاری کشور با سال‌مهار تورم و رشد تولید، فرصتی شد تا آخرین دستاوردها و ابزارهای نوین تامین مالی و ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری در کشور ارایه شود، همچنین برپایی ده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها نشست تخصصی و همایش‌های جانبی با حضور موثر مقامات، مسوولان، صاحب‌نظران و کارشناسان بازار پول و سرمایه، نویدبخش دستاوردهای درخشان برای اقتصاد کشور است.

 

رونمایی از فرصت ها

کیش اینوکس 402 فرصت‌های سرمایه‌گذاری بنگاه ها و هلدینگ های اقتصادی را بیش از پیش نمایان ساخت و مرکزی برای تبادل اطلاعات و دست یافتن به پدیده‌های نوین صنعت، بازار سرمایه و انتقال دانش و فناوری بود. واقعیت این است که در کیش اینوکس توانمندی‌ها و پیشرفت‌ها در معرض بازدید قرار گرفت و موجب افزایش سطح اطلاعات و دانش عمومی، علمی و فنی بازدیدکنندگان ‌شد. نکته دیگر ایجاد زمینه تفاهم و گفت‌وگو میان شرکت‌ها و استفاده‌کنندگان از خدمات نمایشگاه بود. در واقع نمایشگاه‌ها مهمترین شیوه‌های بازاریابی هستند که برای محصولات و خدماتی از جنس خدمات بازار سرمایه، می‌تواند بسیار موثر باشد.

 

اهمیت کیش اینوکس برای مناطق آزاد

از آنجا که مناطق آزاد، از شرایط ویژه ای برخوردار هستند، برگزاری نمایشگاه از جمله کیش اینوکس در منطقه آزاد کیش می تواند پل ارتباطی موثری باشد که ظرفیت های مناطق آزاد در عرصه های گوناگون کشاورزی، بازرگانی، تولید، گردشگری و بسیاری موارد دیگر را در معرض نمایش بگذارد. کیش اینوکس به سرمایه گذاران نشان داد که چه اندازه می توانند به مناطق آزاد رفت و آمد و از فرصت های آن بهره گیری کنند. کیش اینوکس موثرترین روش‌ برای معرفی ظرفیت ها، خدمات و محصولات در بخش مالی بود، به نوعی که انگیزه لازم را برای فعالان بازار سرمایه ایجاد کرد تا از یک سو ارتباطات تجاری گذشته را تقویت کنند و از سوی دیگر برای یافتن مشتریان تازه‌ نیز برنامه‌ریزی کنند که هر دو مورد صورت گرفت.

محمدرضا اسفندیاری

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 + هشت =

دکمه بازگشت به بالا