سایر اخبار ویژه

نقش آفرینی بانک سینا در بهبود معیشت مددجویان

کمیته امداد از پرداخت وام‌های قرض‌الحسنه که باعث اشتغالزایی و بهبود معیشت مددجویان شده تقدیر کرد.

به گزارش انیم به نقل از پول نیوز، واقعیت تلخی که همواره وجدان انسان‌های بیدار را آزار می‌دهد، وجود انسان‌هایی است که به دلایل گوناگون در شرایط نامساعدی به سر می‌برند. کودکان کار، زنان سرپرست خانوار، زنان بدسرپرست، کارتن خوابها، سالمندان و بسیاری افراد دیگر که در قالب نیازمندان جامعه، به کمک نیاز دارند. بسیاری از این گروه‌ها شامل افراد با شرافتی می‌شود که حاضر به فساد یا جرم نیستند و در سخت‌ترین شرایط، به زندگی خود ادامه می‌دهند.

مسوولیت حکومت

اگر افرادی به هر دلیل تحت فشار قرار دارند، حکومت در قبال آن‌ها مسوولیت دارد. البته حمایت از محرومان، نیازمندان و مستضعفان بیشتر از آنکه لطف حکومت باشد، وظیفه ذاتی است که قانون اساسی برای حکومت در قبال مردم تعیین کرده و هر بحران یا چالشی برای محرومان و مستضعفان پیش بیاید، نمره منفی برای مدیریت اجرایی و دستگاه‌های حمایتی کشور از جمله سازمان بهزیستی و کمیته امداد است.

نهاد‌های حمایتی

برای آنکه از اقشار مستضعف و نیازمند کشور حمایت شود، دستگاه‌ها و نهاد‌های حمایتی تعریف شده که در بخش اجرایی، سازمان بهزیستی و در بخش حاکمیتی کمیته امداد تعریف و ایجاد شده است. متاسفانه عملکرد این دو بخش هنوز نتوانسته چالش‌های مستضعفان را مرتفع کند و هنوز در هر گوشه‌ای از کشور، با معضل‌هایی همچون کودکان کار، زباله گردها، زنان بدسرپرست، کارتن خواب‌ها و… رو به رو هستیم. مهمتر اینکه خانواده‌هایی هستند که در بدترین شرایط معیشتی به سر می‌برند، اما حاضر نیستند دست نیاز به سوی دستگاه‌های حمایتی دراز کنند.

فعالیت‌های خیریه‌ای

بدلیل ناتوانی دستگاه‌های تعریف شده در رفع مشکلات، مردم خیر به صورت خود جوش اقدام به حمایت از این افراد کرده اند که تاسیس خیریه ها، انجمن‌های حمایتی و ان. جی. او‌های مردمی را شاهد هستیم. اگرچه فعالیت‌های صورت گرفته برای رفع محرومیت تا حدودی موثر بوده، اما همچنان این معضل به قوت خود باقی است.

ماهیگیری به جای ماهی دادن

واقعیت این است که هرچقدر به محرومان و نیازمندان کمک مالی شود، مسکن مقطعی است و درد به صورت ریشه‌ای درمان نمی‌شود. “مثل معروف ماهیگیری به جای ماهی دادن” این مهم را اثبات می‌کند که نباید در اندیشه پول دادن به نیازمندان باشیم، بلکه باید راهکاری در پیش بگیریم که نیازمندان بتوانند کسب درآمد کنند و به جای کمک‌های نقدی، از درآمدی ارتزاق کنند که با قوت بازوی خود بدست می‌آورند. تامین زندگی از درآمد کارکردن، باعث می‌شود که یک نفر برای رفاه بیشتر، کار و تلاش بیشتری کند که رونق اقتصادی را رقم می‌زند.

حمایت مالی در اولویت

هرچقدر نقدینگی برای تامین هزینه‌های روزمره در اختیار محرومان قرار گیرد، هزینه‌هایی پایان ناپذیر است، اما اگر سیاستگذاری بر تامین سرمایه برای ایجاد اشتغال باشد، نه تنها این نقدینگی پایان ناپذیر است، بلکه مولد می‌شود و روز به روز بزرگتر می‌شود. اما تامین سرمایه کار هر دستگاهی نیست و تنها مرکزی که می‌تواند در این زمینه نقش آفرینی کند، بانک است که در قالب تسهیلات اشتغالزایی فعال می‌شود. از آنجا که بانک مسوولیت مستقیمی برای اشتغالزایی ندارد، همه ساله در قالب بودجه، عددی برای اشتغالزایی بر عهده بانک‌ها تکلیف می‌شود.

تقدیر از بانک سینا

از آنجا که تسهیلات تکلیفی به ویژه با کارمزد ناچیز برای بانک‌ها خوشایند نیست، استقبال خوبی از سوی بانک‌ها به ویژه بانک‌های خصوصی به عمل نمی‌آید. اما برخی بانک‌ها که در قابل مردم احساس مسوولیت می‌کنند، در صف اول پرداخت تسهیلات تکلیفی هستند که بانک سینا از مهمترین آنهاست.

تقدیر کمیته امداد از بانک سینا

عملکرد بانک سینا به اندازه‌ای تاثیرگذار بوده که مورد توجه کمیته امداد قرار گرفته است. از آنجا که جامعه بزرگی تحت پوشش کمیته امداد قرار دارند، هر دستگاه، نهاد یا مرکزی که بتواند بخشی از این بار را بر دوش بگیرد یا آن را مدیریت کند، مورد توجه و تقدیر کمیته امداد قرار می‌گیرد. به همین دلیل محسن کازرونی، رییس هیات امنای کمیته امداد که از نخستین رویداد توسعه فناوری‌های نوین احسان و نیکوکاری بازدید می‌کرد، از عملکرد مطلوب بانک سینا در زمینه ایجاد اشتغال و فراهم‌سازی بهبود معیشت مددجویان کمیته امداد از طریق پرداخت وام‌های قرض‌الحسنه تقدیر کرد. وی با تأکید بر اهمیت و ضرورت توسعه فناوری‌های نوین برای توانمندسازی مددجویان کمیته امداد، تصریح کرد: در شرایط کنونی، خدمت‌رسانی مطلوب به گروه‌های هدف مددجویی بدون استفاده از ظرفیت‌های دیجیتالی میسر نخواهد شد. کازرونی اقداماتی نظیر راه‌اندازی پلتفرم «سیپات» به عنوان سامانه حامی هوشمند بانک سینا را گامی مهم در جهت بهر‌گیری از ظرفیت‌های خدمات دیجیتالی به مددجویان توصیف کرد و افزود: استفاده از بستر‌های دیجیتال و سامانه‌های هوشمند در زمینه اقدامات حمایتی، موجبات هدفمند شدن این‌گونه فعالیت‌ها را فراهم می‌آورد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × یک =

دکمه بازگشت به بالا