سایر اخبار ویژه

مدیریت بحران با نقش آفرینی شرکت ملی مس

قرارداد با هپکو تا شرکت‌های دانش‌بنیان نشان می دهد که شرکت ملی مس در مدیریت بحران اقتصادی با جذیت ورود کرده است.

به گزارش انیم به نقل از پول نیوز، بزرگترین چالشی که صنعت کشور را آزار می‌دهد، نبود یا کمبود تعامل بین دستگاههاست. برای آنکه صنایع به ویژه بخش خصوصی بتوانند به اهداف خود دست یابند، باید از ظرفیت یکدیگر نهایت استفاده را ببرند. اما سالهاست از فاصله بین صنعت و دانشگاه رنج می‌بریم، به نوعی که فارغ التحصیلان دانشگاهی کمترین درک را از تجربه دارند. امروزه بسیاری از فارغ التحصیلان دانشگاهی با وجود آنکه تسلط بالایی در زمینه تئوری دارند، در زمینه عملی با تولید بیگانه هستند، معضلی که باید مدیریت شود.

بی توجهی به پژوهش

چالش دیگر، بی توجهی سرمایه و سرمایه گذار به پژوهش و ظرفیت داخلی است. در شرایط کنونی افراد توانمندی در عرصه‌های گوناگون سراغ داریم که با وجود دانش و تجربه کافی، تنها بدلیل نداشتن سرمایه نمی‌توانند ظرفیت‌های خود را به منصه ظهور برسانند. این افراد که می‌توانند باعث شکوفایی صنعت و رونق اقتصادی کشور شوند، یا در گوشه‌ای از صنایع و ادارات به حقوق بگیری و روزمرگی دچار می‌شوند، یا با خارج شدن از کشور، آمار فرار مغز‌ها را بالا می‌برند.

معضل کسری بودجه

سالهاست که دولت نمی‌تواند در بکارگیری از ظرفیت نخبگان بخوبی عمل کند. برای آنکه درک درستی از این مهم داشته باشیم، کافی است به اعتبارات پژوهش در بودجه توجه کنیم. اعتبارات پژوهشی اگرچه سالهاست مطرح و حتی در بودجه اعلام می‌شود، اما مانند بسیاری از اعتبارات زیر ساختی همچون بودجه‌های عمرانی، قربانی می‌شود. البته هنگامی که دولت سالهاست با کسری بودجه دست و پنجه نرم می‌کند، حذف بودجه‌های پژوهشی زیاد هم تعجب برانگیز نیست.

وظیفه شرکت‌های بزرگ

با توجه به اینکه دولت سالهاست در زمینه‌های گوناگون با محدودیت رو به رو می‌شود، وظیفه تامین هزینه‌های پژوهشی بر دوش شرکت‌هایی گذاشته می‌شود که سهم بزرگی از اقتصاد کشور دارند. یکی از این شرکتها، شرکت ملی صنایع مس ایران است که همواره در زمینه کار‌های زیربنایی بخوبی عمل کرده است. این قبیل شرکت‌ها به اندازه‌ای اختیار عمل دارند که می‌توانند با دانشگاهها، شرکت‌های دانش بنیان، ماشین سازی‌ها و حتی تراشکاری‌ها مذاکره کنند تا بخشی از نیاز داخل را با استفاده از توان بخش داخلی تامین کنند. رویکردی که با تغییر مدیریت در شرکت ملی مس قوت گرفته است.

استفاده از توان دانش بنیان

واقعیت تاسف بار این است که بی توجهی به دانش ملی به چالش جدی کشور تبدیل شده بود. با وجود آنکه استعداد‌های درخشانی در عرصه‌های گوناگون وجود دارد، از این استعداد‌ها استفاده نمی‌شود. اما این استعداد‌ها در قالب شرکت‌های دانش بنیان گردهم آمده اند و نیاز کشور در بخش‌های گوناگون را تامین می‌کنند، اما بحث بر سر این است که تولیدکنندگان و شرکت‌های بزرگ باید نیاز خود را به شرکت‌های دانش بنیان اعلام کنند. خوشبختانه سال ۱۴۰۱ از سوی مقام معظم رهبری “تولید، دانش بنیان، اشتغال آفرینی” نامگذاری شد، اتفاقی که توجه تمامی بخش‌های کشور را به سوی توان علمی داخل هدایت کرد که خوشبختانه موفقیت آمیز بود.

صنایع مس بر مدار دانش

از آنجا که شرکت ملی صنایع مس ایران توان مالی قابل توجهی دارد و در زمینه تولید نیز به ابزارآلات و ماشین آلات بسیاری نیاز دارد، می‌تواند در قالب ارتباط با شرکت‌های تولیدکننده و دانش بنیان، هم نیاز خود را با توان داخلی تامین کند و هم علوم را در کشور نهادینه کند. به همین دلیل مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران گفت: پیش‌بینی ما در شرکت ملی صنایع مس ایران نشان می‌دهد که تعداد مجوز ساخت داخل از سوی این شرکت برای شرکت‌های دانش بنیان تا پایان سال ۱۴۰۲ به رقم ۸۰۰ مجوز و به مبلغ ۱۵۰۰ میلیارد تومان خواهد رسید.

پیوست ساخت داخل

یکی از جدی‌ترین بحران‌هایی که اداره کشور را با چالش رو به رو می‌کند، بی ثباتی مدیریتی است. از یک سو با تغییر دولت‌ها شاهد تغییرات اتوبوسی هستیم و از سوی دیگر اختلاف سلیقه نیز باعث تغییرات سوال برانگیز مدیریتی می‌شود. به همین دلیل است که بسیاری از تصمیمات درست با تغییرات مدیریتی نیمه کاره رها می‌شود. اما شرکت ملی صنایع مس در اقدامی تاثیرگذار، برای قرارداد‌های خود پیوست ساخت داخل تعریف کرده تا تغییر مدیریتی نیز نتواند بکارگیری ظرفیت‌های داخل را زیر سوال ببرد. در این رابطه امیر خرمی‌شاد با بیان این در شش ماهه اول سال جاری نیز تعداد ۴۲۰ مجوز ساخت داخل برای شرکت‌های دانش‌بنیان به مبلغ ۶۰۰ میلیارد تومان صادر شده گفت: این مجوز‌ها تا پایان سال جاری به بیش از دو برابر این مبلغ افزایش خواهد یافت. وی تاکید کرد: شرکت ملی صنایع مس ایران، با هر شرکت خارجی که از این پس قرارداد منعقد کند، حتماً یک پیوست ساخت داخل هم خواهد داشت.

معرفی با معاون رییس جمهور

نکته بسیار مهمی که از سوی خرمی شاد مطرح شد، استفاده از توان تخصصی معاونت علمی ریاست جمهوری است، بدین معنا که مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران گفت: از توان و ظرفیت شرکت‌های داخلی و نیز شرکت‌های دانش‌بنیانی که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به ما معرفی می‌کنند، در کنار خود استفاده خواهیم کرد. این مهم نشان می‌دهد که شرکت مس از توان معاونت علمی رییس جمهور به عنوان مشاوری امین استفاده می‌کند. این تصمیم شرکت مس بسیار هوشمندانه بوده، زیرا بار مسوولیت بر دوش معاون رییس جمهور گذاشته شده و چنانچه افراد ناتوانی معرفی شوند، شرکت مس به وظیفه خود برای پیدا کردن افراد توانمند عمل کرده است.

زنده کردن شرکت‌های رو به موت

خبر بسیار مهمی که خرمی شاد اعلام کرد، امضای تفاهم نامه شرکت ملی صنایع مس ایران با شرکت هپکو بود. هپکو شرکت بزرگی است که سال‌ها در زمینه تولید ماشین آلات معدنی و راهسازی بخوبی عمل کرده بود. اما به واسطه واردات ماشین آلات از خارج، با چالش رو به رو شد و مدت‌ها شاهد اعتراض‌ها گسترده کارگران این شرکت بودیم. زمین خوردن هپکو به مفهوم از دست رفتن بیش از ۲۰۰ شغل مستقیم و تعطیل شدن خط تولید ماشین الات راهسازی بود. اما شرکت ملی صنایع مس با این تفاهم نامه، شرکت رو به موت هیکو را بار دیگر زنده می‌کند، اقدامی باید سال‌ها مورد توجه کارگران هپکو قرار داشته باشد، کارگرانی که فقط کار می‌خواستند و حاضر به بازخرید خود و تعطیلی کارخانه نبودند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 − 11 =

دکمه بازگشت به بالا