سایر اخبار ویژه

ستاره شاپرک بر دوش «به‌پرداخت ملت»

یکصدوپنجمین گزارش مالی، شرکت برتر را در عرصه های گوناگون نقل و انتقالات مالی معرفی کرد که ستاره شاپرک بر دوش «به‌پرداخت ملت» نشست.

به گزارش انیم به نقل از پول نیوز، اگرچه اقتصاد در عرصه‌های گوناگون تعریف می‌شود، اما در دو بخش کلی تولید و خدمات تقسیم بندی شده تا تکلیف روشن باشد. بنابر این هر اقدامی در عرصه‌های صنعت، معدن، کشاورزی، انرژی و مواردی از این دست صورت پذیرد، به تولید مربوط می‌شود. البته بخش خدمات به اندازه‌ای رشد داشته که تولید در بخش‌هایی از خدمات نیز قابلیت تعریف دارد، با این وصف تولید مباحث مستقلی دارد که کمتر می‌توان در زمینه خدمات از این عنوان استفاده کرد.

نقل و انتقالات مالی

یکی از مهمترین بخش‌های اقتصاد، بحث نقل و انتقالات مالی است. اکنون با زمان‌های گذشته فاصله بسیاری وجود دارد، زیرا روش‌ها دیگرگون شدن است. مدتهاست از زمان مبادله کالا با کالا گذشته و مبادله پول با کالا به صورت فیزیکی نیز کمرنگ و حتی فراموش شده است. در حالی که می‌توان با استفاده از فناوری‌های روز، در فضای مجازی دریافت و پرداخت انجام داد، از جابجا کردن پول هیچگونه استقبالی نمی‌شود. این رویکرد در شرایطی است که حجم انتقال پول بسیار بالا رفته و در کشور ما که هر لحظه شاهد بی ارزش شدن پول ملی هستیم، برای خرید کم ارزش‌ترین کالاها، باید با گونی اسکناس جابجا کنیم. البته مدتهاست به چاپ اسکناس‌های درشت روی آورده ایم و زمانی که اسکناس یک هزار تومانی فقط در دست افرادی خاص دیده می‌شد، به یاد مردم نمی‌آید، زیرا امروزه تراول‌های ۱۰۰ هزار تومانی نیز جذابیتی ندارد.

وابستگی تولید به خدمات

اگرچه مقوله تولید در مباحث گسترده‌ای تعریف می‌شود، اما به جرات می‌توان ادعا کرد که پای تولید بدون خدمات، لنگ می‌زند و تولید به صورت مستمر در بسیاری از موارد وابستگی شدیدی به بخش خدمات دارد. به همین دلیل است که هرگز نمی‌توان ارتباط بین تولید و خدمات را منکر شد و یک مدیر موفق در بخش تولید، همواره ارتباط مستمر و مستقیمی با بخش خدمات دارد.

نقش آفرینی خدمات در توزیع

واقعیت مهمی که در عرصه تولید مطرح می‌شود، بحث توزیع است. امروزه هر کالایی در هر حجمی تولید شود، نیاز به چرخه توزیع دارد. اما بدلیل بزرگ شدن میزان توزیع، بهره گیری از خدمات نقل و انتقال مالی در فضای مجازی با استقبال زیادی رو به رو شده است. باور اینکه یک فروشگاه بزرگ بخواهد هر روز میلیارد‌ها تومان پول را از مشتری دریافت کند و به نظام بانکی تحویل دهد، باوری وحشتناک و البته خطرناک است. چرا که جابجا کردن پول، تهدید سرقت و حتی قتل را بدنبال دارد. به همین دلیل است که شاهد استقبال از خدمات مالی در فضای مجازی به ویژه دستگاه‌های کارت خوان هستیم.

اعتماد به به‌پرداخت در صدر

برای آنکه نقل و انتقال پول در فضای مجازی با اطمینان صورت پذیرد، نیاز به شرکت‌هایی است که مسوولیت این مهم را بر عهده بگیرند. در اختیار قرار دادن دستگاه پز به اندازه‌ای اهمیت دارد که نمی‌توان مسوولیت آن را به اشخاص سپرد، بلکه باید شرکت‌های معتبری تعریف شوند که بتوانند اطمینان مصرف کنندگان از این خدمات مالی را جلب و سلامت نقل و انتقالات مالی را تضمین کنند. به همین دلیل است که چند شرکت وارد این عرصه شده اند، اما مردم حق انتخاب دارند و پس از بررسی عملکرد، اقبال بیشتری نسبت به شرکت به‌پرداخت ملت داشته اند. این انتخاب باعث شده تا به پرداخت ملت در صدر شرکت‌های مالی قرار گیرد، به نوعی که شرکت به‌پرداخت ملت اعلام کرد در اسفندماه سال ۱۴۰۲، با پوشش ۴۷.۹۴ درصدی مبالغ ابزار پذیرش موبایلی، بالاترین سهم را در این شاخص به خود اختصاص داد.

رکوردزنی در سهم مبلغی

رکوردزنی به‌پرداخت ملت تنها در بخش پوشش نیست، بلکه این شرکت بر اساس شاخص سهم مبلغی تراکنش‌ها در اسفندماه سال گذشته نیز با سهم ۱۹.۷۷ درصدی از مبلغ تراکنش‌ها، رتبه اول این شاخص را کسب کرده است. بنا بر یکصدوپنجمین گزارش شرکت شبکه الکترونیکی پرداخت کارت (شاپرک)، به‌پرداخت ملت در ادامه برتری‌های ماه‌های پیشین، در اسفندماه سال ۱۴۰۲ نیز با پوشش ۱۸.۶۸ درصدی از مبالغ بازار کارتخوان فروشگاهی، بالاترین سهم را در اختیار دارد.

اعتبار گزارش‌های شاپرک

برای آنکه مردم ملاکی برای بهره گیری از خدمات نقل و انتنقال مالی در فضای مجازی داشته باشند، شرکت شاپرک امار و ارقام شرکت‌ها را اعلام می‌کند تا استقبال مردم از یک شرکت، بتواند گزینه و دلیل مثبتی برای انتخاب مردم دیگر باشد. البته شرکت تعیین عملکرد نیز مهم است که گزارش اقتصادی شاپرک در این زمینه صاحب نظر است. شاپرک همواره با مطالعه و بررسی شاخص‌های عملکرد تعدادی و مبلغی شرکت‌های پرداخت الکترونیک (PSP) و تفکیک هر یک از ابزار‌های پذیرش و نوع سرویس، تصویری کلی از وضعیت و جایگاه آن‌ها در صنعت پرداخت الکترونیک ارائه می‌دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 2 =

دکمه بازگشت به بالا