بهپرداخت ملت 50 درصد از سود سال جاری خود را میان سهامداران تقسیم کرد
مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت «بهپرداخت ملت» با حضور بیش از 96 درصد سهامداران برگزار شد.
به گزارش انیم به نقل از پول نیوز، با موافقت سهامداران این شرکت، صورتهای مالی منتهی به 30 آذرماه 1402 در این مجمع به تصویب رسید. بر این اساس، سود شرکت بهپرداخت ملت برای سال مالی منتهی به 30 آذرماه سال جاری، 4.614میلیارد ریال اعلام شد. همچنین با موافقت سهامداران ، 50 درصد از سود جاری بین سهامداران تقسیم شد که به ازای هر سهم 288 ریال پرداخت خواهد شد .
در ابتدای این مجمع که علیرضا حمیدی به نمایندگی از سهامداران عمده شرکت، ریاست آن را برعهده داشت، محمدمهدی تقیپور، مدیرعامل شرکت بهپرداخت ملت با یادآوری تأسیس این شرکت در سال 1384 با مجوز بانک مرکزی و اخذ مجوز فعالیت در حیطه بانکداری الکترونیک و پرداخت الکترونیک از شبکه الکترونیکی پرداختکارت (شاپرک)، اظهار داشت: «از همان سال تا بهحال شرکت بهپرداحت ملت بهعنوان بازیگر اصلی حوزه پیاسپیگری به ایفای نقش پرداخته است.»
وی با اشاره به ترکیب سهامداران بهپرداخت ملت شامل گروه فنآوران هوشمند بهسازان فردا، شرکت مهندسی سیستم یاس ارغوانی، بیمه مرکزی، بیمه ایران، شرکت مهندسی نرم افزار شقایق و سایر سهامدارانی که در مجموع 3.16 درصد سهم دارند، گفت: «این شرکت فعالیت خود را در سه حوزه خدمات بانکی، خدمات حوزه پرداخت الکترونیکی و پروژههای ملی دنبال میکند.»
حضور گسترده بهپرداخت در عرصه خدمات بانکی و صنعت پرداخت
تقیپور درخصوص خدمات بانکی بهپرداخت ملت اظهار داشت: «ارائه خدمات مدیریت سوئیچ صادر کنندگی ، نرمافزار 4700 خودپرداز، نرمافزار 8600 پایانه شعبه، یکمیلیون و 800هزار کاربر سامانه موبایلی تولید رمز پویا، 12میلیون کارت دارای رمز پویا، ارائه خدمات نرمافزار خوددریافت/ خودپرداز ، عمده زمینههای خدمات بانکی ما را تشکیل میدهند.»
وی در ادامه به خدمات حوزه پرداخت الکترونیکی این شرکت اشاره کرد و افزود: «در بخش خدمات حوزه PSP بهپرداخت میتوان به مواردی همچون قرارگیری در رتبه نخست سهم مبلغ تراکنش بازار با 20.30 درصد، رتبه نخست سهم مبلغی تراکنشها در هر یک از ابزارهای پایانه فروشگاهی با سهم 18.53درصد، اینترنتی 28.92 درصد و پایانه موبایلی 46.89 درصد، برخورداری از بیشترین مقدار شاخص اثربخشی مبلغی کارتخوان فروشگاهی فعال سیستمی، بالغ بر یکمیلیون پایانه فروش فعال سیستمی و ارتقای رتبه در سهم تعداد پایانه فروشگاهی فعال سیستمی بازار با سهم 9.81 درصدی، 22هزار درگاه اینترنتی و بیش از 66هزار درگاه خدمات پرداخت یاری، حدود 10میلیون نصب برنامه موبایلی سکه، افزایش اختلاف سهم مبلغ تراکنشها با رتبه دوم بازار از 0.6 درصد در ابتدای سال به 2.46 درصد و افزایش درآمد 22 درصدی فروش شارژ اپراتوری اشاره کرد.»
از «نقشآفرینی درخشان بهپرداخت در پروژههای ملی» تا «دستاوردها و افتخارات»
مدیرعامل شرکت بهپرداخت ملت پروژههای ملی این شرکت را نیز شامل سامانه پرداخت الکترونیک بهای سوخت، سامانه پرداخت اعتباری بهای سوخت، سامانه پیشخوان دولت، سامانه پیمایش نفت سفید و CNG، سامانه توزیع سبد کالا، اجرای پروژه پرداخت شرکت ملی پست ایران و سامانه خرید فرآوردههای نفتی با محوریت گاز مایع برشمرد.
تقیپور در ادامه این گزارش با اشاره به جایگاه شرکت بهپرداخت ملت، بیان کرد: «رتبه سیزدهم بین150 شرکت برتر ارائهدهنده خدمات پرداخت کارتی در جهان براساس گزارش نشریه مرجع و بینالمللی نیلسون، ریپورت، رتبه نخست بین شرکتهای داخلی ارائهدهنده خدمات پرداخت الکترونیک در کشور و همچنین رتبه نخست در زمینههای تولید و پشتیبانی نرمافزار از شورایعالی انفورماتیک کشور نشاندهنده جایگاه جهانی و داخلی این شرکت در صنعت پرداخت است.»
وی درخصوص دستاوردهای تجاری بهپرداخت تصریح کرد: «افزایش اختلاف سهم بازار مبلغی با رتبه دوم بازار از 0.6 درصد در فروردین 1402 به 2.46 درصد در تابستان 1402، توسعه ناوگان پایانه فروشگاهی از طریق 200 هزار پایانه و نصب 35000 دستگاه از این تعداد ، نوسازی 50.000 پایانه فروشگاهی از رده خارج ، ارتقاء 1 رتبه در سهم تعداد پایانه فروشگاهی فعالی سیستمی بازار با سهم 9.81 درصدی ، متمرکز نمودن مرکز تماس به پرداخت ملت با 60 اپراتور با سرشماره کشوری (30900 ) ، افزایش درآمد کارمزدی به میزان 30 درصدی ، اجرای پروژه پایانه های چند حسابی پرداخت در دفاتر پیشخوان ، اجرای پروژه پرداخت معاینه فنی کل کشور .
مدیر عامل به پرداخت ملت دستاوردهای این شرکت در سطح کشور را نیز در برگیرنده مواردی همچون اجرای پروژه ریال دیجیتال و عملیاتی سازی آن در شبکه بانکی و دریافت تقدیرنامه از بانک مرکزی ، اجرای پروژه کیف پول بانک عامل برای اولین بار و تجاری سازی آن برای شرکت ایرانسل ، اجرا و توسعه پروژه کالا برگ الکترونیکی ، پیاده سازی شاپرک 2 و کهربا در سوئیچ صادرکنندگی ، اجرای پروژه حساب امانی در سیستم بانکی با همکاری مرکز توسعه تجارت الکترونیک ، توسعه سامانه پرداخت گاز مایع.
وی همچنین با برشمردن دستاوردهای امنیتی به پرداخت ملت ، اهم این دستاوردها را امن سازی و افزایش پایداری درگاه اینترنتی ، افزایش ضریب موفقیت تراکنش های پرداخت از طریق جداسازی دیتا بیس های سوییچ ها ، افزایش پایداری شبکه از طریق جداسازی فیزیکی سوییچ ها و HA نمودن آن ها ، امن سازی شبکه و زیرساخت شرکت و استقلال از زیرساخت بانک ملت .
رتبه نخست سهم از مبلغ تراکنشها به تفکیک و در کلیه کانالها
مدیرعامل شرکت بهپرداخت ملت با بیان اینکه در آذر ماه سال 1402، هر پایانه بهپرداخت حدود 1.7 برابر پایانه سایر شرکتها جذب مبلغ تراکنش و 1.6 برابر جذب تعداد تراکنش داشته است، به تشریح عملکرد بهپرداخت در حوزه کارتخوان های فروشگاهی پرداخت و ادامه داد: «تعداد 600 تراکنش بهازای هر پایانه بهپرداخت ملت درحالی است که در شبکه شاپرک 374 تراکنش بهازای هر پایانه وجود دارد. همچنین میانگین مبلغ 1،481میلیون ریال تراکنش بهازای هر پایانه در شرایطی رقم خورده که در کل شبکه شاپرک مبلغ 833میلیون ریال تراکنش به ازای هر پایانه موجود است.»
وی با اشاره به روند افزایشی سهم بازار مبلغی بهپرداخت از کل تراکنشهای شاپرک در سال مالی 1402 اظهار داشت: «ما در آذرماه سال 1402 با سهم 20.64 درصدی از مبلغ تراکنشها، بالاترین سهم بازار را در اختیار داشتیم. همچنین با توجه به تغییرات درآمدی براساس نظام جدید کارمزد و افزایش اهمیت مبلغ تراکنشها در این سیستم، شرکت بهپرداخت ملت با اجرای پروژههای بازاریابی بهمنظور جذب منابع، بهطور متوسط فاصله 2 درصدی سهم از مبلغ تراکنشها را با رتبه دوم بازار، از اردیبهشتماه 1402 تاکنون تثبیت کرده است.»
تقیپور سود ناخالص سال مالی منتهی به آذرماه امسال را 7.276.317 میلیون ریال و سود ناخالص شرکت در همین بازه زمانی را 4.614.341 میلیون ریال اعلام کرد و افزود: «جمع کل درآمدهای شرکت در سه بخش اپراتورها، شاپرک و… 41,863,245 میلیون ریال بوده است.»
محور اصلی برنامههای بهپرداخت در سال 1403
مدیرعامل شرکت بهپرداخت ملت در ادامه، محور اصلی برنامههای این شرکت در سال 1403 را شامل استمرار در کسب سهم نخست کشور، توسعه شبکه و تراکنشهای پایانههای فروشگاهی با رویکرد افزایش مبلغ تراکنش، اجرای طرح های کلان ملی، توسعه خدمات فینتکها، توسعه راهکارهای شخصیسازیشده جهت پرداخت الکترونیک، توسعه شراکتهای استراتژیک بهمنظور پایداری تعاملات، بهینهسازی فرآیندهای ارائه خدمات و ارتقای بلوغ سازمانی با تمرکز بر منابع انسانی اعلام کرد.
در بخش پایانی این مجمع و پس از استماع گزارش هیاتمدیره و گزارش بازرس قانونی، علاوه بر صورتهای مالی منتهی به 30 آذرماه 1402، شرکتهای «آرمان نوین رسیدگی» و «ایران مشهود» بهترتیب بهعنوان حسابرس و بازرس قانونی انتخاب شدند و روزنامه «دنیای اقتصاد» بهعنوان روزنامه کثیرالانتشار انتخاب شد.